THERMODYNAMIC APPROACHES: AN ANALYSIS OF LAWS AND MAIN CONCEPTS IN TEXTBOOKS
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v1i02.7800Keywords:
Thermodynamics, Laws, Principles, TextbooksAbstract
The study and understanding of Thermodynamics requires a careful assimilation process of laws and a solid well-structured theoretical conceptual set. Throughout of this work, we presents an explanation of the main concepts applied to Thermodynamics. Besides, we also describe each one of the four thermodynamic Laws, based on its core concepts. We aim to analyze the four Laws of Thermodynamics and its main concepts as textbooks present it. Our analysis try to critically comment and describe the definitions above, presenting our position and our concepts regards to the Laws. We could check in the textbooks the four Laws are presented in vague ways, making it difficult to understand them. Many of the authors only shows a mathematical approach of the equations that deal with the subject. In addition, the authors do not seem to clarify properly the physical concepts. In this work, we aimed to analyze the contextualization of four Thermodynamics Laws, as such as defined by the concepts related to it. Therefore, we tried to comment critically it and then made a stand with the goal of defining the laws and the concepts more properly.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Segundos Analíticos: Livro I. Tradução, introdução e notas de Lucas Angioni. Campinas: IFCH/UNICAMP – Setor de Publicações, fevereiro de 2004. (Clássicos da Filosofia: Caderno de Tradução nº 7).
ÇENGEL, Yunus A. BOLES, Michael A. Termodinâmica. 5ª Ed. Mcgraw Hill, 2007.
CORREIA, J. J. Definições de temperatura em fontes didáticas. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 201-220, out. 2017. ISSN 2316-1205. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1520. Acesso em: 03 de janeiro de 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22481/rbba.v6i1.1520.
CORREIA, J. J; GUIMARÃES, G. F. Definição da energia livre de Helmholtz em fontes didáticas. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 127-155, mar. 2020. ISSN 2316-1205. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/5784>. Acesso em: 08 ago. 2020. doi: https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.5784.
CORREIA, J.J.; MAGALHÃES, L. D. R. Obstáculos Epistemológicos na transposição didática do Calor. In: IX CÓLÓQUIO DO MUSEU PEDAGÓGICO. (ISSN 2175-5493), Vitória da Conquista (BA), Anais. Vitória da Conquista. MUSEU PEDAGÓGICO CASA PADRE PALMEIRA. 2009. v. 8, n. 1. p. 727-740, 2009. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/3574/3265. Acesso em: 10 de novembro de 2019.
CORREIA, J. J; JOSÉ, W. D. O conceito de trabalho de uma força em livros didáticos, In: IX COLÓQUIO DO MUSEU PEDAGÓGICO (ISSN 2175-5493), Vitória da Conquista (BA), Anais. Vitória da Conquista. MUSEU PEDAGÓGICO CASA PADRE PALMEIRA. 2011. v. 9, n. 1, p. 727-740, 2011. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/2663/2330. Acesso em: 10 de novembro de 2019.
COSTA, E. C. Física Industrial – Enciclopédia Técnica Universal. Tomo I, termodinâmica, I Parte. Porto Alegre: Globo, 1971.
LEITE, Maria; ALMEIDA, Maria. Compreensão de Termos Científicos no Discurso da Ciência. Rev. Bras. Ensino Fís. São Paulo, v. 23, n. 4, p. 458-470, Dec. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172001000400011 &lng =en&nrm=iso>. Acesso em: 12 nov. 2020.
MÁXIMO, A.; ALVARENGA B. Curso de Física, volume 2. 1ª Edição. São Paulo. Editora Scipione: 2011.
NAKAZA, R. M.; LINHARES, O. B. "O silogismo científico em Aristóteles" Jornada de Iniciação Científica e Mostra de Iniciação Tecnológica - ISSN 2526-4699 (2007). Disponível em https://philarchive.org/archive/NAKOSC. Acesso em 25 jun. 2020.
OLIVEIRA, P. H. F.; LIMA, W. P.; PIRES, A. I. P.; SENA, S. H. R. Demonstração da Desigualdade de Clausius Pelo Teorema do Máximo Trabalho. UNILAB: ANAIS DA SEMANA UNIVERSITÁRIA, Ceará-Bahia, 2017.
TIPLER, Paul A. Física 1. Rio de Janeiro. LTC. 1976.