The teaching of economics and accounting in Portugal and teachers' renewal needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11113

Keywords:

teacher training, initial teacher training, economics didactics

Abstract

This article aims to characterize the recent evolution of the number of teachers, with professional qualifications, teaching in the recruitment group “430 – Economics and Accounting”, in Portugal, in a context of increasing aging of the teaching profession. According to official statistics and through the author's calculations, it appears that, in recent years, there has been a clear stabilization of the number of active teachers, belonging to this recruitment group, in the order of 2000 professionals. Assuming the estimated retirements and expected graduates, the Portuguese education system will need, by 2030, another 1396 teachers with professional qualifications in the recruitment group “430 - Economics and Accounting”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Ribeiro Mucharreira, Universidade de Lisboa - Portugal

Doutor em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; Professor Auxiliar Convidado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa e Professor Adjunto no ISCE – Instituto Superior de Lisboa e Vale do Tejo, Portugal; Investigador Integrado na UIDEF - Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação.

References

ANTUNES, Marina Godinho; MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. A Internacionalização e a Importância das Exportações na Atividade Empresarial – O Setor do Calçado em Portugal. Portuguese Journal of Finance, Management and Accounting, v. 1, n. 2, p. 56-93, 2015. ANTUNES, Marina Godinho; MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; JUSTINO, Maria do Rosário; TEXEIRA-QUIRÓS, Joaquín. The Role of TQM, Innovation and Internationalization Strategies on the Financial Sustainability of Higher Education Institutions (HEIS). In GÓMEZ CHOVA; LÓPEZ MARTÍNEZ; CANDEL TORRES (Eds.). ICERI 2018 Proceedings – Meeting the Challenges of 21st Century Learning, Seville, Spain: IATED Academy, p. 9778-9787, 2018.

CNE – Conselho Nacional de Educação. Regime de Seleção e Recrutamento do Pessoal Docente da Educação Pré-Escolar e Ensinos Básico e Secundário. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2019.

DGEEC. Ministério da Educação. Perfil Docente 2016/2017. Disponível em: <http://www.dgeec.mec.pt/np4/home>. Acesso em: 28 jun. 2022.

MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. O papel da formação contínua, centrada na escola, na (re)construção do projeto educativo e no desenvolvimento profissional docente – um estudo de caso. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2017. MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. Formação docente centrada na escola e projeto educativo: um estudo de caso. Práxis Educacional, v. 14, n. 27, p. 13-28, 2018.

MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; CABRITO, Belmiro; CERDEIRA, Luísa. A formação docente em Portugal: o papel das instituições do ensino superior na formação dos educadores de infância e dos professores do ensino básico e secundário. In CABRITO, Belmiro; MACEDO, Jussara; CERDEIRA, Luísa (Orgs.). Ensino Superior no Brasil e em Portugal – atualidades, questões e inquietações. Lisboa: EDUCA, p. 207-226, 2018. MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; CABRITO, Belmiro Gil; CAPUCHA, Luís. Net costs of class-size reduction: the portuguese case. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 172, p. 164-181, 2019a.

MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro; CABRITO, Belmiro Gil; CAPUCHA, Luís. Impactos financeiros de uma política de redução do número de alunos por turma: o caso Português. Educação (UFSM), v. 44, n. 1, p. 1-20, 2019b.

ROLDÃO, Maria do Céu. Estratégias de Ensino: o saber e o agir do professor. Gaia: Fundação Manuel Leão, 2009.

Published

2022-07-23

How to Cite

MUCHARREIRA, P. R. . The teaching of economics and accounting in Portugal and teachers’ renewal needs . Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11113, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11113. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11113. Acesso em: 22 nov. 2024.