The practice of play activities and the learning process of students in the context of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11177

Keywords:

covid-19, playful activities, learning

Abstract

The present study aims to analyze the implications of Covid-19 in the practice of recreational activities and in the learning of students from 6 to 7 years of age. The study was carried out in one of the complete primary schools in the city of Lichinga, Niassa Province, in Mozambique, from 2020 to 2021. To achieve this objective, was adopted a qualitative approach. For the data collection process, was used the structured interview technique applied to four teachers. The data processing was done through content analysis and data triagulation techniques. The results reveal that Covid-19 limited the practice of recreational activities in the classroom and, consequently, the development of student learning through of pranks. Therefore, there is an urgent need to rethink the recreational activities that can be carried out individually in times of the Covid-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arsénia das Dores Rafael N’Dala, Universidade Rovuma-Extensão de Niassa - Moçambique

Licenciada em Psicologia Educacional pela Universidade Rovuma-Extensão de Niassa.   Contribuição: autor.

José Valério Samuel, Universidade Rovuma-Extensão de Niassa - Moçambique

Mestre em Psicologia Educacional pela Universidade Pedagógica. Docente no curso de Graduação, no Departamento de Educação e Psicologia, Universidade Rovuma-Extensão de Niassa.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade Rovuma-Extensão de Niassa - Moçambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa de Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE). Contribuição: autor. 

References

AMADO, João (cood.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Impressa da Universidade de Coimbra, 2017.

BORGES, Maria Fernanda; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A Educação Psicomotora como Instrumento no Processo de Aprendizagem. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 4, n. 1, p. 1-12. 2013. Disponível em: http://docs.uninove.br › arte › fac › pdf › m_fernanda.

Acesso em: 28 maio 2022.

CARDIA, Joyce Aparecida Pires. A Importância da Presença do Lúdico e da Brincadeira nas Séries Iniciais: Um Relato de Pesquisa. Revista Eletrônica de Educação, v. 5, n.9, p. 1- 14, jul./dez. 2011. Disponível em: https://videocamp-prod us.s3.amazonaws.com/uploads/lesson_plan_attachment/file/000/000/002/2/A_IMPORT_NCI A_DA_PRESEN_A_DO_L_DICO_E_DA_BRINCADEIRA_NAS_S_RIES.pdf. Acesso em:

maio 2022.

CASTRO, Bruna Jamila de; COSTA, Priscila Caroza Frasson. Contribuições de um jogo didático para o processo de ensino e aprendizagem de Química no Ensino Fundamental segundo o contexto da Aprendizagem Significativa. Revista Eletrônica de Investigação em Educação em Ciências, v. 6, n. 2, p. 25-36, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/reiec/v6n2/v6n2a02.pdf. Acesso em 27 maio 2022.

CORDAZZO, Scheila Tatiana Duarte; VIEIRA, Mauro Luís. A Brincadeira e suas Implicações nos Processos de Aprendizagem e de Desenvolvimento. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 92-104, abr. 2007.

CUNHA, Nyelse Helena Silva. (1994). Brinquedoteca: um mergulho no brincar. São Paulo, Brasil: Maltese.

DE LIMA, Luciene César; DE SOUSA, Léa Barbosa. Pandemia do Covid-19 e o Processo de Aprendizagem: um olhar psicopedagógico. Revista multidisciplinar e de psicologia, v. 15, n. 54, p. 813-835, 2021. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/viewFile/3017/4724. Acesso em 28 maio 2022.

DIEHL, Astor António; TATIM, Denise Carvalho. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

O Lúdido na Formação do educador. 9ª ed. Petrópolis, Rj: Vozes, 2011.

FRITZ, Ana Niza Dias. As atividades lúdicas no processo de ensino-Aprendizagem: um olhar docente (Monografia de Especialização). MEDIANEIRA: Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2013.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 7ª ed. São Paulo:

Perspetiva, 2012.

DA SILVA, Isabela Ribeiro; DA SILVA, Andressa Melina Becker. O impacto da pandemia covid-19 na educação física escolar: uma revisão integrativa da literatura. In: Revista Pensar a Prática, p. 1-26, 2022.

LAITA, Martins dos Santos Vilanculos. A Universidade em questão: uma leitura do processo de Bolonha no contexto moçambicano. Nampula: Fundação AIS.

LEON, Adriana Duarte. Reafirmando o Lúdico como Estratégia de Superação das Dificuldades de Aprendizagem. In: Revista Ibero-americana de Educação, n. 56/3, p. 1-15, out. 2011. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/4034Duarte.pdf

MOÇAMBIQUE. Decreto Presidencial no 11/2020, de 30 de Março de 2020. Declara o Estado de Emergência, por razões de Calamidade Pública, em todo o território nacional. 2020. Maputo: Imprensa Nacional de Moçambique.

MIZUKANI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

PAPELIA, Diane. et all. (2009). O mundo da criança: da infância à adolescência. 11 ª ed. São Paulo, Brasil: McGraw Hill.

PINTO, Cibele Lemes; TAVARES, Helenice Maria. O Lúdico na Aprendizagem: Aprender a Aprender. In: Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 226-235, 2010. Disponível em: https://jogoscooperativos.files.wordpress.com/2012/06/lc3badico.pdf. Acesso em: 27 maio 2022.

QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: gradiva, 1995.

SEVERINO, António Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. Ed. São Paulo: Cortez, 2007.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VELOSO, Fernando Silva; WALESKO, Angela Maria Hoffman (2020). Estágio supervisionado remoto de línguas estrangeiras em tempos de pandemia: experiências e percepções na UFPR. Rev. Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 2, n. 1, p. 35-57, 2020.

Published

2022-08-07

How to Cite

N’DALA, A. das D. R. .; SAMUEL, J. V. .; GOMUNDANHE, A. M. The practice of play activities and the learning process of students in the context of Covid-19. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11177, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11177. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11177. Acesso em: 22 nov. 2024.