Subjectivities in the discourse of identities in higher education: an approach beyond abyssal thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.11670

Keywords:

discourse, gender identities, sociology of absences

Abstract

This article aims to analyze the effects of meanings promoted in the discourse of transsexual quota students in the context of higher education, considering the fluidity of their gender identities as a starting point. The theoretical foundation is housed in the field of Applied Linguistics (AL), especially with regard to the interface between enunciative studies and the sociology of absences. The methodology is characterized as a case study with a qualitative approach, considering that two transgender people who entered higher education through quotas for transgender students were interviewed. The investigation reveals discursive projections built from subjectivities with regard to the peripheralization of the trans person based on their gender identity in the academic field.

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Author Biographies

Thiago Luiz Sartori, Universidade Anhanguera de São Paulo – Brasil

Doutorando em Mudança Social e Participação Política pela Universidade de São Paulo (USP). Docente da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN). Contribuição de autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo.

Bruno Gomes Pereira, Universidade Anhanguera de São Paulo – Brasil

Doutor em Ensino de Língua e Literatura (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Docente da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN) e do Centro Universitário Anhanguera Pitágoras Ampli (UniA), Santo André (SP). Bolsista Produtividade da Fundação Nacional de Desenvolvimento do Ensino Superior Particular (FUNADESP). Contribuição de autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo.

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Published

2023-01-25

How to Cite

SARTORI, T. L.; PEREIRA, B. G. Subjectivities in the discourse of identities in higher education: an approach beyond abyssal thinking. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e11670, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.11670. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11670. Acesso em: 27 jul. 2024.