Who decided how it would be? The teacher participation in the transition from presential teaching to remote teaching in basic Education schools in the state of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.11919

Keywords:

online teaching, teaching work, pandemic

Abstract

This article brings data on research carried out at the beginning of the period of social distancing caused by the COVID-19 pandemic, on teacher participation in decision-making in the adaptation and continuity of school activities in the transition from presential teaching to online teaching. The research was carried out through the distribution of questionnaires in virtual groups of teachers on social networks and answered voluntarily by the teachers. Data collected from 52 teachers working in public and private networks in the state of São Paulo were selected. The results show that there was little participation of the teachers in this process, and that the work was precarious and without its due appreciation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Wanessa do Amaral Caffagni, Universidade de São Paulo – Brasil

Doutora em Educação pela FEUSP. Professora contratada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, no Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada. Contribuição de autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo.

References

ARROYO, Miguel. Currículo: Território em disputa. Petrópolis. Editora Vozes. 2011

CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Lívia Andrade, FERREIRA, Lucia Graça. Docência em Tempos de Pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação, vol. 13, n. 31, jan./abr. Maceió/AL 2021.

FERREIRA, Lucia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte E FERRAZ, Rita de Cassia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos e professores sobre o ofício. Fólio – Revista de Letras Vitória da Conquista v. 13, n. 1 jan./jun. 2021

FIOCRUZ (Fundação Oswaldo Cruz). PLANO DE CONTINGÊNCIA DA FIOCRUZ DIANTE DA PANDEMIA DA DOENÇA PELO SARS-cov-2 (COVID-19). 2020. Disponível em: Plano de Contingência da Fiocruz.Disponível em: https://portal.fiocruz.br/documento/plano-de-contingencia-da-fiocruz-para-pandemia-de-covid-19-versao-13. Consultado em 12/01/2023

FREITAS, André Ricardo Ribas; NAPIMOGA, Marcelo; DONALISIO, Maria Rita. Análise da Gravidade da Pandemia de Covid-19. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília , v. 29, n. 2, e2020119, 2020 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222020000200900&lng=en&nrm=iso>. access on 14 Apr. 2020. Epub Apr 06, 2020. https://doi.org/10.5123/s1679-49742020000200008.

MARXS, Karl e ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. Editora Expressão Popular. São Paulo/SP. 2008

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Saúde regulamenta condições de isolamento e quarentena. Publicado: Sexta, 13 de Março de 2020. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2020/marco/saude-regulamenta-condicoes-de-isolamento-e-quarentena Consultado em 12/

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Editora Vozes. Petrópolis/RJ. 2002

Published

2023-01-25

How to Cite

CAFFAGNI, C. W. do A. Who decided how it would be? The teacher participation in the transition from presential teaching to remote teaching in basic Education schools in the state of São Paulo. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e11919, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.11919. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11919. Acesso em: 27 jul. 2024.