Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas

Authors

  • Marcos Douglas M. de Holanda
  • Izabela Barbosa Freitas
  • Ana Cláudia da S. Rodrigues

DOI:

https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v5i2.7160

Keywords:

High School; Learning Difficulties; Math Operations.

Abstract

This work had as objective to know the main difficulties that the students of the 2nd year of high school have regarding the basic operations of the curricular component Mathematics, which are taught at the beginning of the students' school education. The subjects who participated in the research were 98 students, located in both private and public schools in the states of Pernambuco and Paraíba. The instrument used for data collection was a questionnaire with three questions that presented the use of one or more mathematical operations. For ethical reasons, the subjects participating in the study were not identified. After tabulation of the data from the applied questionnaire, it was found that more than 50% of the participants did not correct the proposed questions and 57% did not answer questions that involved basic mathematical operations. We emphasize that future research will be necessary to verify the reasons for the difficulties presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. Algunos aspectos psicológicos de la estrutuctura del conocimiento. Buenos Aires: El Ateneo, 1973.

BARBOSA, L. M. S. Psicopedagogia: um diálogo entre a psicopedagogia e a educação. 2. ed. Curitiba/PR: Bolsa Nacional do Livro, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília/DF: MEC/ SEF, 1998, 148p.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. 33. ed. São Paulo/SP: Paz e Terra, 2005.

_______. Pedagogia da autonomia. São Paulo/SP: Paz e Terra, 2009, p. 38 a 40.

GÓMEZ–GRANELL, C. A aquisição da linguagem matemática: símbolos e significados. In: TEBEROSKI, A.; TOLCHINSKY, L. (Org.). Além da alfabetização. A aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. São Paulo/SP: Ática, 1996.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre/RS: Mediação, 2001.

INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. São Paulo, 2008. Disponível em: <https://sauvesgiuclic.blogspot.com/2018/11/baixar-avaliar-para-promover-as-setas.html>. Acesso: 01 out. 2018.

JERÔNIMO. F.; MEDEIROS. M. A Escola que eu Quero. Trabalho apresentado no XX Encontro de Iniciação à Docência, João Pessoa – Paraíba, 2018.

MANZINI, E. J. Entrevista semiestrutura: análise de objetivos e roteiros. 2004. Disponível em: <http://www.sepq.org.br/IIsipeq/anais/pdf/gt3/04.pdf>. Acesso em: 1 out. 2018
MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciência da Educação, n. 8, p. 7-22, 2009. Disponível em: <http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf> . Acesso em: 05 jan. 2019.

MATO GROSSO. Escola ciclada de Mato Grosso: novos tempos e espaços para ensinar. Cuiabá/MT: Seduc, 2000.

MAZUR, B. What Should a Professional Mathematician Know 2009. Disponível em: <http://people.math.harvard.edu/~mazur/preprints/math_ed_2.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2018.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2001.

PAROLIN, I. C. H.; SALVADOR. L. H. S. “Odeio matemática”: um olhar psicopedagógico para o ensino da matemática e suas articulações sociais. Revista Psicopedagogia, v. 19, n. 59, p. 31-42, 2002.

PARRA, C.; SAIZ, I. (Orgs.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre/RS: Artmed, 1996.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Jogos de matemática de 1º ao 5º ano. Porto Alegre/RS: Artmed, 2007.

TEBEROS¬KI, A.; TOLCHINSKY, L. (Org.). Além da alfabetização. A aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. São Paulo/SP: Ática, 1996.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre/SP: Artmed, 1998.

Published

2020-08-02

How to Cite

Holanda, M. D. M. de, Freitas, I. B., & Rodrigues, A. C. da S. (2020). Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas. Revista De Iniciação à Docência, 5(2), 56-69. https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v5i2.7160