O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação

Authors

  • Marilene Caitano Reis Almeida Soares
  • Francely Aparecida dos Santos
  • Gilberto Januario

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8316

Keywords:

Methodological Strategies; Postgraduate Training; Teacher Professional Knowledge.

Abstract

Abstract: Methodological strategies that lead students to engage in their learning process have been discussed and used in training in Higher Education courses since the 1990s. arguments and analysis of educational issues have been used in different disciplines and actions. In this article, we present an experience involving the preparation and presentation of seminars in a discipline of a master's degree in Education. The experience involved three classes; the seminars were organized and presented by six groups of students, followed by discussion by the class and by the teachers of the discipline. As a result of the discussion that we propose to do in the article, we observe the implications of these seminars for understanding the role of the theoretical framework as a guideline for research in Education, as well as the contributions to the development of professional teaching knowledge, in particular, the (re)think and (re)signify proposals and objectives of education as a process of formation of subjects.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHAUS, M. T. M. O seminário como estratégia de ensino na pós-graduação: concepções e práticas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10, 2011, Curitiba. Anais... Curitiba/PR: PUC-PR, 2011, p. 1-10.

ANASTASIOU, L. G. C. Didática e ação docente: aspectos metodológicos na formação dos profissionais da Educação. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O.; JUNQUEIRA, S. R. A. (Org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba/PR: Champagnat, 2004, p. 59-69.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho docente em aula. Joinville/SC: Univille, 2006.

BALCELLS, J. P.; MARTIN, J. L. F. Os métodos no ensino universitário. Lisboa: Livros Horizonte, 1985.

CASTANHO, M. E. de L. M. Da discussão e do debate nasce a rebeldia. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Técnicas de Ensino: por que não? Campinas/SP: Papirus, 1996, p. 89-101.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo — uma reexposição. São Paulo/SP: Companhia Editora Nacional, 1959.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas/SP: Autores Associados, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo/SP: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, M. T. A.; SOUZA, S. J.; KRAMER, S. Ciências Humanas e Pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. São Paulo/SP: Cortez, 2003.

GAMBOA, S. S. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó/SC: Argos, 2007.

GIL, A. C. Metodologia do ensino superior. São Paulo/SP: Atlas, 1997.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo/SP: Atlas, 2002.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo/SP: Atlas, 2001.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no Ensino Superior. São Paulo/SP: Cortez, 2002.

SANTOS FILHO, J. C.; GAMBOA, S. S. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo/SP: Cortez, 2013.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, 1987, p. 1-23.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, 1986, p. 4-14.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação: o positivismo, a fenomenologia, o marxismo. São Paulo/SP: Atlas, 2008.

VEIGA, I. P. A. O seminário como técnica de ensino socializado. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Técnicas de Ensino: por que não? Campinas/SP: Papirus, 1996, p. 103-113.

VEIGA, I. P. A.; CASTANHO, M. E. L. M. (Org.). Pedagogia universitária: a aula em foco. Campinas/SP: Papirus, 2000.

Published

2021-03-28

How to Cite

Soares, M. C. R. A., Santos, F. A. dos ., & Januario, G. . (2021). O seminário como uma estratégia de ensino na formação pós-graduanda em educação. Revista De Iniciação à Docência, 5(3), 75 - 86. https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8316