Freirean memories: teachers' reflections to think about teacher education in Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9283Keywords:
Paulo Freire, Educação de Adultos, Formação docente, Trabalhadores estudantesAbstract
This study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class.
Downloads
References
ARROYO, M. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In. SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria. GOMES, Nilma; (org). Diálogo na educação de jovens e adultos. 4.ed. Belo horizonte: autêntica, 2011, p. 243-254.
ARROYO, M. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio (Org.) Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica/SECAD-MEC/UNESCO, 2006, p. 17-32.
BRASIL. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019. Define as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores para a educação básica e institui a base nacional comum para a formação inicial de professores da educação básica (BNC-Formação), 2019. Disponível em: https://bit.ly/3BluEKF Acesso em: 12 ago. 2021.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3uOCnhK Acesso em: 12 ago. 2021.
CARRETERO, M. Construtivismo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.
CASSAB, M. Conhecimento e Docência: Caminhos Cruzados na Educação de Jovens e Adultos. Prefácio. In: NICODEMOS, Alessandra. Conhecimento e docência: Caminhos Cruzados na Educação de Jovens e Adultos. 1. ed. Jundiaí (SP): Paco Editorial, 2020.
CHAKUR, C.R.S.L. A desconstrução do construtivismo na educação: crenças e equívocos de professores, autores e críticos [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2015.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F.. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, maio/ago. 2009.
ESQUINSANI, R. S. S. Entre a dogmatização e o esquecimento: paulo freire e a formação inicial de professores. Revista Inter Ação, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 233–246, 2016.
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P. Conscientização. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
FREIRE, P. Educação e mudança. 20 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 63 ed., São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura), 2020c.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação. 1. ed. São Paulo, Editora Unesp, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Política e educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020b.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 23. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2012.
FREIRE, P. Profissão professor. Série Raízes e Asas (Vídeo). CENPEC – Centro de Estudos e Pesquisas em Educação. São Paulo: 1995.
FREIRE, P.; BETTO, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo, Ática, 1985.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 9. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, M. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, Jan/ Dez, 1997.
GHIGGI, G. Paulo Freire e a revivificação da Educação Popular. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 2, p. 111-118, maio/ago. 2010.
GIOVANETTI, M. A. G. C. A formação dos educadores na EJA: o legado da Educação Popular. In. SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria. GOMES, Nilma; (org). Diálogo na educação de jovens e adultos. 4.ed. Belo horizonte: autêntica, 2011, p. 243-254.
HEBERLEIN, M. C. T. A constituição discursiva da educação de jovens e adultos no Instituto Federal de Goiás a partir das representações de professores de línguas estrangeiras, alunos, coordenadores e documentos institucionais. 2020. Tese (Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística), Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Letras (FL), Goiânia, 2020.
LOMBARDI, J. C. Reflexões sobre educação e ensino na obra de Marx e Engels. Campinas, SP: Tese (livre docência) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, [s.n.], 2010.
MACHADO, M. M. Formação de professores para EJA: uma perspectiva de mudança. Retratos da escola, Brasília, v. 2, p.161-173, jan/dez 2008.
PARANHOS, R. de D.; AVELAR, L. M. de .; MASCIOLI, C. da C. K.; GUIMARÃES, S. S. M. A educação de jovens e adultos no contexto da formação de professores de Biologia. Revista docência do ensino superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–19, 2020.
ROMÃO, J. E. Paulo Freire e a educação de jovens e adultos. EJA em debate, Florianópolis, ano 3, n. 4. jul. 2014.
SAUL, A. M.; SAUL, A. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 19-35, jul./set. 2016.
SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, 2020.
SCOCUGLIA, A. C. Paulo Freire, 100 anos: um educador do presente e do futuro. [livro eletrônico]. Campina Grande: EDUEPB, 2021.
SOARES, L. (org.) Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica/ SECAD/MEC/UNESCO, 2006.
SOARES, L.; GIOVANNETTI, M. A. (Org.). Diálogos na educação de Jovens e adultos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.