Freirean memories: teachers' reflections to think about teacher education in Youth and Adult Education

Authors

  • RENATO Universidade Federal de Goiás (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática)
  • SIMONE Instituto de Ciências Biológicas - Dpto. Educação em Ciências - Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9283

Keywords:

Paulo Freire, Educação de Adultos, Formação docente, Trabalhadores estudantes

Abstract

This study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class.

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Author Biographies

RENATO, Universidade Federal de Goiás (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática)

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (UFG-2018); Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG-2014); Especialização em Tecnologias aplicadas ao ensino de Biologia (UFG-2011); Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura (UEG-2005); Professor atuante na Educação de Jovens e Adultos no ensino de Ciências (Ensino Fundamental) e Biologia (Ensino Médio) pela SEDUCE-GO e em Instituições de Ensino Superior com disciplinas de Formação de Professores; Integrante do Grupo de Pesquisa Colligat: (re)pensando a formação de professores de Ciências e Biologia e do Fórum Goiano de Educação de Jovens e Adultos.

SIMONE, Instituto de Ciências Biológicas - Dpto. Educação em Ciências - Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação Escolar - Formação de Professores pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP (Campus Araraquara) (2010), mestre em Educação - Ensino de Ciências pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (2003), especialista em Educação Ambiental e Recursos Hídricos pela Universidade de São Paulo - USP (São Carlos) (2001) e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (1998). Atualmente é professora Associada I do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal de Goiás (UFG). É coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas (2019/2021) e professora do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da UFG. Coordena o Grupos de Pesquisa Colligat - (re)pensando a formação de professores de ciências na natureza. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Formação de Professores de Ciências e Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: História e Filosofia da Ciência/Biologia; Ensino de Ciências e Biologia; Educação de Jovens e Adultos.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Ribeiro, R. A., & Guimarães, S. S. M. (2021). Freirean memories: teachers’ reflections to think about teacher education in Youth and Adult Education. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 583-602. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9283

Issue

Section

Dossiê Paulo Freire: Olhares sobre a formação docente