Values and attitudes in the training of teachers of mathematics
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9351Keywords:
Values., Attitudes., Paulo Freire., Teacher training.Abstract
The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life.
Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. Metodologia do ensino superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: Ibpex, 1998.
BRANDÃO, D. F.; PARDO, M. B. O interesse de estudantes de pedagogia pela docência. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 2, p. 313-329, 2016. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201606142126
DIAS, D.; SOARES, D.; MARINHO-ARAÚJO, C.; ALMEIDA, L. S. (2018). O que se “ensina” no Ensino Superior: Avaliando conhecimentos, competências, valores e atitudes. Meta: Avaliação, 10(29), 318-337. doi:10.22347/2175-2753v10i29.1592
FREIRE, P. Papel da educação na humanização. In: Revista Paz e Terra, n. 9, out. 1969, p. 123-132.
FREIRE, P. Education for critical conscious ness. New York : Continuum, 1973.
FREIRE, P. Pédagogie des opprimés. Paris : François Maspero, 1974.
FREIRE, P. FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogy of the heart. New York : Continuum, 1997a.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997b.
FREIRE, P.; BETTO, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática: 1998.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, M. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 6, n. jan/jul 1997, p. 33-67, 1997.
GATTI, B. Formar professores: velhos problemas e as demandas contemporâneas. In: Revista da FAEEBA, v. 12, n. 20, p. 473-477, jul./dez., 2003.
GATTI, A.; BARRETO, E. S.; ANDRÉ, M. E. D. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GATTI, B. A. Importância da pesquisa em educação para a prática pedagógica. YouTube/tvifbalaurodefreitas https://www.youtube.com/watch?v=_36YaOquKeQ 02 de março de 2021.
GOMES, C.S.F; GUERRA, M.G.G.V; PRESTES, E.M. T; DINIZ, A. V. S. Perspectiva contemporânea das ideias de Paulo Freire. Creativity and Educational Innovation Review n. 4, 2020 Disponível em: https://ojs.uv.es/index.php/creativity/article/view/19330 Acesso 9 maio 2021.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Huitec, 2006.
PIMENTA, S. Prefácio. In: RIOS, T. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2006.
RIOS, T. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2006.
RODRIGUES, A.; Psicologia Social, 13a Edição, Petrópolis/RJ, Vozes, 1991.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p.77-91.
TRILLO, F. A. (Coord.); Atitudes e valores no ensino. 4.ed. Lisboa, Portugal: Instituto Piaget, 2000.
TRILLO, F. A. El papel de los profesores en La formación de Las actitudes de los Estudiantes hacia La Universidad. Prefácio. In: SOARES, S. R.; SITJA, L. M. Q.; SILVA, E. M. (Orgs.). Desenvolvimento de atitudes: Experiências na formação de profissionais na universidade. Salvador; EDUNEB, 2021.
SARABIA, B. A aprendizagem e o ensino das atitudes. In: COLL, C. et al. (Orgs.). Os conteúdos na reforma: Ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SAVIANI, D. Valores e objetivos da educação. In: Capacitação de recursos humanos para o ensino de 2º grau. PREMEN/CENAFOR – Convênio n. 2/77, 1979, p. 17-23.
SAVOIE-ZAJC, L. La recherche qualitative/interpretative en éducation. In T.KARSENTI; L. SAVOIE-ZAJC(dir.). Introduction à la recherche en éducation. Sherbrooke, Québec: Éditions du CRP, 2000, p. 171-198.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, n. 13. São Paulo, ANPED, jan/fev/mar/abr. de 2000, p. 5-24 Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/34309/19749 Acesso: 8 maio 2021.
ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2014. E-PUB
ZABALA, A.; A prática educativa: como ensinar; trad. Ernani F. da F. Rosa – Porto Alegre: ArtMed, 1998.
ZABALZA, M.; CERDEIRIÑA, M. A. Professores y profesión docente: entre el “ser”yel “estar”. Madrid: Narcea, 2012.
ZABALZA, M. Una Questión previa: centralidade o marginalidade de la docencia em la universidad? In: ZABALZA, M.; VITÓRIA, Maria I. (Orgs.). Engagement na educação superior. Porto Alegre, RS, ediPUCRS, 2018.
ZABALZA, M. B. O discurso didático sobre atitudes e valores no ensino. In: TRILLO, F. A. (Coord.). Atitudes e valores no ensino. 4.ed. Lisboa, Portugal: Instituto Piaget, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.