Intercultural education and the challenges for the school and teachers of the field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.10555

Keywords:

Field Education. Teacher Training. Interculturality.

Abstract

This article aims to analyze the teaching process learning in peasant contexts in the light of intercultural education. Through qualitative research and with the method of systematic literature review, observational studies were conducted on intercultural education, in order to understand how the school and teachers have evidenced and prioritized education from the perspective of interculturality, respecting differences and strengthening the identity of the subjects of the field. Some studies published in CAPES journals and BDTD were analyzed. It was found with the research that the dialogical education and detached from discriminatory stereotypes are basic principles of intercultural pedagogical practices, as well as the necessary intercultural training of teachers to work in the schools of the field. However, there are great challenges and contradictions in teacher education to work in the schools of the field that go through the construction of curricula capable of dialoguing with the theme. Finally, the study highlights the need to discuss/problematize the contradictions between teacher education and intercultural education from the perspective of pluralistic epistemologies, against hegemonic and emancipatory, because, only in this way, the subjects of the field will be recognized and respected, both in difference and in their place of speech.

Keywords: Field Education. Teacher Training. Interculturality.

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Author Biographies

Silvano da Conceição, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Docente Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn) e do Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade (PPGREC), ambos da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas (DFCH) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Possui, Graduação em Ciências Sociais, Mestrado em Ciências Sociais (com ênfase em Relações Sociais, Poder e Cultura) e Doutorado em Sociologia, todos pela Universidade Federal de São Carlos. Foi Coordenador do Subprojeto Interdisciplinar do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência na Linha de Ação em Educação do Campo, em convênio com a Comissão de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PIBID UESB/CAPES). Atualmente desenvolve pesquisas nos seguintes temas: currículo, diversidade étnico-racial, formação docente, educação do campo, políticas públicas e identidade.

Vilma Aurea Rodrigues

Mestra em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB ( 2022); Graduada em Normal Superior - Licenciatura Plena pela Universidade Estadual de Montes Claros (2004) e graduada em Matemática pela Universidade Metropolitana de Santos (2014), Especialista em Alfabetização pela Universidade Castelo Branco - UCB, e Coordenação Pedagógica pela FACUMINAS. Atuou como Diretora da Escola Municipal Prisco Viana - Sebastião Laranjeiras BA de 2012 a 2017. Atuou como coordenadora pedagógica da Escola Municipal Caminho do Saber - Sebastião Laranjeiras BA, de 2018 a 2020. No momento, é professora dos anos iniciais e finais do ensino fundamental na Escola Municipal Ministro Prisco Viana. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão escolar. Membro dos grupos de pesquisa: GEPEMDECC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade, do(a) Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e GEPER- Grupo de estudos Legados Africanos, Relações Étnico-Raciais Contemporâneas e Legislação Educacional, do(a) Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Atua também, como Coordenadora Territorial do Programa de Formação de professores das escolas do/no campo- FORMACAMPO, além de coordenar a construção das diretrizes para as escolas do campo em sete territórios de identidade da Bahia.. Foi redatora do Documento Curricular Referencial da Bahia - DCRB, volume III, para a Educação de Jovens e Adultos, nos componentes curriculares: Matemática. Inclusão Digital e Matemática além dos números.

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Published

2023-02-01

How to Cite

DA CONCEIÇÃO, S.; AUREA RODRIGUES, V. . Intercultural education and the challenges for the school and teachers of the field . Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 1-19, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v3i2.10555. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/10555. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos