Production of space and metamorphoses of the public market of Montes Claros/MG
DOI:
https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.11336Keywords:
Public Market, Space production, UrbanizationAbstract
This paper analyzes, historically, the Central Market of Montes Claros, Minas Gerais, MG creation and development. For that, we sought to understand its origin and building trajectory, from the first Central Market, built in 1899 until the last one, Christo Raeff Nedelkoff Central Market, constructed in 1988, main object of this study. The research methodology was based on the integration of two methods, quantitative and qualitative, in order to gain greater confidence in the data by crossing the conclusions. We carried out a bibliographical survey and documentary research in newspapers, magazines, projects, maps and photographs about the Montes Claros Central Market. We also applied semi structures questionnaires to the various historical agents, that contributed to the understanding the transformations in these spaces. The main consideration was that the first Central Market still lives in the imagination of the population in Montes Claros and it is present in several artistic manifestations of the city. Moreover, its demolition has not been and is not yet well accepted by most people. Concerning to Christo Raeff Nedelkoff Central Market, we perceived that it is a space that houses conflicts of the most diverse, ranging from the conservation of its physical space to the right of succession of the points of sale and it poses a problem for the municipal administration, as much as it is a reserve of the traditions of society, it still needs structural readjustments
Downloads
References
ABNT Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 6023, de 21.11.2018. Informação e documentação, trabalhos acadêmicos, apresentação. Válida a partir de 17.04.2011. Rio de Janeiro, 2018.
FRANÇA, Iara Soares. A cidade média e suas centralidades: o exemplo de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. Dissertação (Mestrado) - Departamento de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia - UFU, 2007.
FREIRE, Ana Lucy Oliveira. Mercados públicos: de equipamentos de abastecimento de alimentos a espaços gastronômicos para o turismo. Geografares, n. 25, p. 176-198, jun. 2018.
GRAÇA, Ryth. Montes Claros era assim. Montes Claros: Editora Cultura, 1986.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Divisão Regional do Brasil em Regiões Geográficas Imediatas e Regiões Intermediárias. Coordenação de Geografia: RJ, 2017. 82p.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. População Montes Claros – MG. 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/montes-claros/panorama. Acesso em: 04 dez. 2021.
LEFEBVRE, Henri. A Produção do Espaço. Paris: Editora Armand Colin, 1974.
PAULA, H. A. Montes Claros sua história sua gente seus costumes. Vol. 1, Montes Claros: Editora Minas Gráfica, 1979.
PINTAUDI, Silvana. Os mercados públicos: metamorfoses de um espaço na história urbana. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, Vol. 10, 2006.
PREFEITURA MUNICIPAL DE MONTES CLAROS. Disponível em: https://portal.montesclaros.mg.gov.br/cidade/aspectos-gerais. Acesso em 28 de julho de 2019.
REVISTA NOSSA HISTÓRIA MONTES CLAROS. Montes Claros: impressão gráfica Papel Bom. Ano 1. nº 2, 2000.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teórico e metodológico da Geografia. São Paulo: Editora Hucitec, 1988.
SILVA, Sandra. O Mercado Central de Montes Claros e o consumo dos bens alimentares: o patrimônio cultural como vetor do desenvolvimento local. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Desenvolvimento Social. Universidade Estadual de Montes Claros, 2012.
VIANNA, Urbino. Monographia do Município de Montes Claros: breves apontamentos historicos, geographicos e descriptivos. Belo Horizonte: Imprensa Oficial do Estado de Minas Gerais, 1916.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.