Dialogues with women from Caetitu: education in the context of social gender relations in caatinga in southwest of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.12022Keywords:
Women, Gender, Education, Social Relations, CaatingaAbstract
The current work is result of a research developed with women living in the rural area of southwest Bahia, in caatinga region. The proposal has been to engage in a dialogue with the agents, so that they could talk about the condition of caatingueira woman, considering the gender inequalities, which mark that space. With a focus on intersubjective relationships, we base our study on the phenomenology of Alfred Schutz and on Pierre Bourdieu's reading on male domination. In the dialogue established with participants, it was possible to identify how the implementation of public policies in the field directly impacts the lives of rural women and education appears as a central factor to understand the dynamics of gender in that space. The lack of access to formal education is a tool that keeps, even today, women away from public life, imprisoned in their homes and domestic chores. Thus, this production, in addition to addressing the problems that affect women in caatinga region, adopts a methodological perspective that places historically silenced subjects in evidence.
Downloads
References
AGUIAR, Neuma. Gênero e Ciências Humanas: desafios às ciências desde a perspectiva das mulheres. Rio de Janeiro, Record: Rosa do Tempos, 1997.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina - 11° ed. - Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
CASTELLS, Manoel. O poder da identidade. Vol. 2, 3ª ed. – São Paulo: Paz e Terra, 1942.
FERREIRA DOS SANTOS. João Diógenes. As diferentes concepções de infância e adolescência na trajetória histórica do Brasil. Campinas: Revista HISTEDBR, nº 28, p.224-238, 2007.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação. Vol. 16, nº 47, 2011.
IBGE, Semiárido Brasileiro. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/geociencias-novoportal/cartas-e-mapas/mapas-regionais/15974-semiarido-brasileiro.html?=&t=o-que-e >. Acesso em: 02/08/2018.
MALVEZZI, Roberto. Semi-árido: uma visão holística. 1 ed. Brasília: Cofea, 2007.
MELO, Lígia Albuquerque de. Relações de gênero na agricultura familiar: o caso PRONAF em Afogados da Igazeira - PE. Recife - O autor, 2003.
MELO, Lígia Albuquerque de. Lígia Albuquerque. Relações de Gênero na convivência com semiárido brasileiro: a água para o consumo doméstico. Pernambuco, 2005. Disponível em: <http://www.fundaj.gov.br/images/stories/nesa/genero_convivencia.pdf> Acesso: 04/10/2017
NOGUEIRA, Daniela. Gênero e àgua - Desenhos do Norte, alternativas do Sul: uma análise da experiência do Semiário Brasileiro na construção do desenvolvimento democrático. 1 ed. Brasília: Instituto de Ciências Sociais, Departamento de Sociologia - UNB, 2009.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.
QUEIROZ, João Batista Pereira de. A educação do campo no Brasil e a construção das escolas do campo. Presidente Prudente: Revista NERA, ano 14, nº. 18 pp. 37-46 Jan-jun./2011.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes, 1976.
SCHUTZ, Alfred. Fenomenologia e Relações Sociais. WAGNER, Helmut R. (Org). Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.