Currículo e relações étnico-raciais em uma escola no campo no município de Amargosa-Ba
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v8i3.13005Keywords:
Currículo, Educação no campo, Relações Étnico-RaciaisAbstract
This article presents an analysis of the school curriculum in the countryside and the ethnic-racial relations in the municipality of Amargosa-Ba, a municipality located in the identity territory of the Jiquiriçá Valley. The locus of the research was the municipal school Margarida Maria Alves. The analyzes were carried out by reading the Political-Pedagogical Project and the Teaching Plans of the Portuguese Language, History, Science and Arts teachers. The curriculum documents analyzed point to evidence thateducation in the countryside of the municipality is being worked with the paradigm of education in the functional field, because it recognizes the differences, however, the municipality still adopts an urban curriculum in rural schools. Some actions included in the teachers' teaching plan indicate that the contents referring to ethnic-racial relations are present in the daily life of the school, albeit in a very timid way, standing out in the discipline of History.
Downloads
References
BAHIA. Prefeitura Municipal de Amargosa. História da cidade de Amargosa -Ba. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/amargosa/historico.BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 70. ed. Lisboa: Persona, 1977.BENEVIDES, Maria V. Educação em direitos humanos: de que se trata? Palestra de abertura do Seminário de Educação em Direitos Humanos, São Paulo, 18 fev. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/9_benevides.pdfBRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.CALDART, Roseli S. A Escola do campo em Movimento.Currículo sem Fronteiras, v.3, n.1, p.60-81, Jan/Jun 2003. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/5645284/caldart-roseli-a-escola-do-campo-em-movimento/8CANDAU, Vera M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. Disponível em:
https://educarparaomundo.files.wordpress.com/2016/07/moreira-candau-multiculturalismo-diferenc3a7as-culturais-e-prc3a1ticas-pedagc3b3gicas.pdfCANDAU, Vera M. F. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos.Educação. Soc, Campinas, v. 118, n. 33, p. 235-250, jan.mar. 2012.Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=ptEUGENIO, Benedito; LEAL, Catiana N. A educação das relações étnico-raciais no currículo praticado de uma escola do campo. Odeere, vol.7, n.03, p. 167-180, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/11207. FERREIRA, Maria de F. A.; SANTANA, José V. J.; VERASTEGUI, Rosa L. Decolonialidade e educação para as relações étnico-raciais: um olhar sobre a branquitude e o racismo na escola. Odeere, vol.7, n. 2, p.50-70. Disponível em: https://doi.org/10.22481/odeere.v7i2.11086GIMENO SACRISTÁN, J. O Currículo: Uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed,2000. GIMENO SACRISTÁN, J. O Que São os Conteúdos de Ensino? In: GIMENO SACRISTÁN, J.; PEREZ-GOMEZ, A. Compreender e transformar o ensino. 4 ed. Porto Alegre: ArtMed,1998, p. 149-195. GOMES, Nilma L. Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais.1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth.Teorias de currículo. Rio de Janeiro: Cortez, 2011.MOLINA, Mônica C. FREITAS, Helena C. A. Avanços e desafios na construção da educação do campo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 24, n. 85, p. 17-31, abr. 2011. Disponível em http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3072/2807OLIVEIRA, Inês B. de. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículos praticadospensados.E-Curriculum, São Paulo, v.8 n.2, ago. 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/10984OLIVEIRA, Luiz F.; CANDAU, Vera M. Pedagogia decolonial e educação intercultural e antirracista no Brasil. Educação em Revista, vol.26, n.01, p.15-40, 2010. Disponível em:https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/?format=pdf&lang=pt.PREFEITURA MUNICIPAL DE AMARGOSA. Dados das escolas no município de Amargosa/Ba.Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/bibliotecacatalogo.html?id=35691&view=detalhesRAMOS, Jéssica R. S. Políticas de currículo para as escolas do campo: entre negociações e articulações políticas.Currículo Sem Fronteiras, p. 871-894, dez. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/ramos-cunha.pdf
SANTANA, José V.J.; SANTOS, Vilmar J.; FERREIRA, Maria de F.A. Colonialidade, relações raciais e o ensino de Geografia: reflexões a partir das epistemes decoloniais. Odeere, vol. 7, n.2, p.71-92, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22481/odeere.v7i2.11088SANTOS, Boaventura S. Renovar a Teoria Crítica e Reinventar a Emancipação Social. São Paulo: Boitempo, 2007. SANTOS, Juliana B; EUGENIO, Benedito. Práticas pedagógicas e a educação das relações raciais na Escola Quilombola Alto Alegre: uma perspectiva intercultural. Cenas Educacionais, Caetité-Bahia -Brasil, v.6, n.e13165, p.1-24, 2023. Disponível em:https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/13165/11107SÁ-SILVA, Jackson R.; ALMEIDA, Cristóvão D. de; GUINDANI, Joel F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande do Sul, v. 1, n. 1, p.1-15, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351SCHEWTSCHIK, Annaly. O planejamento de aula: um instrumento de garantia de aprendizagem.Anaisdo IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação, Fortaleza, 2017.SILVA, Filipe G. P. da. Os paradigmas que alicerçam os livros didáticos de História e Geografia da coleção didática Projeto Buriti multidisciplinar: um olhar através das epistemologias do Sul. 305f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Caruraru, 2015.SILVA, Janssen F. daet al. Paradigmas da educação no campo: um olhar a partir dos estudos pós-coloniais latino-americanos.Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 09-38, dez. 2014.Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5100SOUZA, Murilo M. O. A educação popular no campo: entre o saber camponês e o conhecimento científico. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v.8, p.64-75, jan./dez. 2009. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/20161SOUZA, Maria Antônia de. Educação no campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica.Educ. Soc., Campinas, p. 1089-1111, set./dez. 2008. Disponível em:https://www.scielo.br/pdf/es/v29n105/v29n105a08.pdfVASCONCELLOS, Celso S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. 9 ed. São Paulo: Libertad, 2000.VEIGA, Ilma P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória?Caderno. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/.WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e reviver. In: CANDAU, V. M. (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009. p. 12-42.WANDERLEY, Maria N. B. O mundo rural brasileiro: acesso a bens e serviços e integração campo-cidade. Estudos Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, vol.
, n° 1, p. 60-85, 2009. Disponível em: https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/308
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.