DEFINITION OF HELMHOLTZ FREE ENERGY IN DIDACTIC SOURCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.7869

Keywords:

Helmholtz Free Energy, Teaching of Thermodynamics, Potential Functions, Didactic Books

Abstract

This article aims to analyze in didactic sources: the definition of Helmholtz Free Energy, defining and discussing the variation of its intensity; discuss its conservation and the conditions of its value. The Analysis Category is supported by the historical and postulatory approaches of the researched sources, marked by Aristotle's Syllogism. Due to the lack of tuning of the definitions presented in the researched sources, it presents a definition for the Helmholtz Potential, as well as an analysis of the conditions of its variation and its conservation. It is observed that most of the sources analyzed are limited to reading the mathematical relationship that represents it, to the detriment of an epistemological approach. The article also seeks to define the potential greatness of great complexity represented by the Free Energy of Helmholtz as constituting, still, a great challenge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jornandes Jesús Correia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil

Doutor em Física pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Meteorologia Agrícola, pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), na Área de Radiação Solar e Terrestre. na Área de Física Atômica e Molecular. Licenciado e Bacharel em Física pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) tem Pós-Graduação Lato Sensu em Matemática Superior pela Fundação Educacional Severino Sombra. Desenvolve trabalhos na Área de Ensino de Física no Grupo de Pesquisa DIDÁTICA DAS CIÊNCIAS EXPERIMENTAIS E DA MATEMÁTICA (GDICEM), junto ao Museu Pedagógico Casa Padre Palmeira (MP). É Professor Pleno e Decano do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas (DCET), Campus de Vitória da Conquista, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

References

CALLEN, H. B. Thermodynamics and an Introduction to Thermostatistics, 2ªEdition, Republic of Singapore: Editora John Wiley & Sons, 1985.

Ciência Ilustrada, v. 10. São Paulo: Editora Abril Cultural, 1972.

CORREIA, J. J. Definições de Temperatura em Fontes didáticas. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 201-220, out. 2017. ISSN 2316-1205. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1520. Acesso em: 10 nov. 2019. Doi: https://doi.org/10.22481/rbba.v6i1.1520.

CORREIA, J. J.; OLIVEIRA, W. C. A Definição de Energia Interna e o Enunciado da Primeira Lei da Termodinâmica nos Livros Didáticos. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 184-215, dez. 2018. ISSN 2316-1205. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/4647. Acesso em: 10 nov. 2019.

CORREIA, J. J.; OLIVEIRA, W. C. A Definição de 'Entalpia' em Livros Didáticos. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 327-353, maio 2019. ISSN 2316-1205. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/rbba/article/view/4912. Acesso em: Acesso em: 10 nov. 2019.

CORREIA, J. J.; ORTIGOZA, L. V. O Conceito de Conservação de Energia em Livros Didáticos: uma análise histórico-didática. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 91-103, set. 2017. ISSN 2316-1205. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1472. Acesso em: 10 nov. 2019.

CORREIA, J.J.; MAGALHÃES, L. D. R. Obstáculos Epistemológicos na Transposição Didática do Calor. In: IX CÓLÓQUIO DO MUSEU PEDAGÓGICO. (ISSN 2175-5493), Vitória da Conquista (BA), Anais. Vitória da Conquista. MUSEU PEDAGÓGICO CASA PADRE PALMEIRA. 2009. v. 8, n. 1. p. 727-740, 2009. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/3574/3265. Acesso em: 10 nov. 2019.

CORREIA, J.J.; MAGALHÃES, L. D. R.; LIMA, L. S. Obstáculos Epistemológicos e o Conceito de Calor. Scientibus Série Ciências Físicas 04: 1-10, 2008. Disponível em: http://dfis.uefs.br/sitientibus/vol4/Jornandes-Main-SPSS2008.pdf. Acesso em: 10 nov. 2019.

CORREIA, J.J; JOSÉ, W. D. O conceito de Entropia e as Leis da Termodinâmica em Livros Didáticos de Física. In. X CÓLÓQUIO DO MUSEU PEDAGÓGICO (ISSN 2175-5493), vol. 10, Nº 1, 2013. Vitória da Conquista (BA). MUSEU PEDAGÓGICO CASA PADRE PALMEIRA. 2013. Anais. Vitória da Conquista Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/3008/2717. Acesso em: 10 nov. 2019.

CORREIA, J.J; JOSÉ, W. D. O Conceito de Trabalho de uma Força em Livros Didáticos, In: IX COLÓQUIO DO MUSEU PEDAGÓGICO (ISSN 2175-5493), Vitória da Conquista (BA), Anais. Vitória da Conquista. MUSEU PEDAGÓGICO CASA PADRE PALMEIRA. 2011. v. 9, n. 1, p. 727-740, 2011. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/2663/2330. Acesso em: 10 nov. 2019.

COSTA, E. C. Física Industrial – Enciclopédia Técnica Universal. Tomo I, Termodinâmica, I Parte. Porto Alegre: Globo, 1971a.

GILBERT, A. Origens Históricas da Física. Moderna: Introdução Abreviada. Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa. Portugal, 1982.

KITTEL, C., KROEMER, H. Thermal Physics. 2ª Edition, USA: W.H Freeman & Company, 21ª printing in USA, 2000.

LEITE, M. S. S. C. P.; ALMEIDA, M. J. B. M. Compreensão de termos científicos no discurso da ciência. Rev. Bras. Ens. Fís., São Paulo, v. 23, n. 4, p. 458-470, Dec. 2001. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180611172001000400011&lng=en&nrm=iso. access on 12 Oct. 2019.

LEVENSPIEL, O. Termodinâmica Amistosa para Engenheiros, 38ª Edição, São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda, 1999.

MACEDO, H.; LUIZ, A. M. Problemas de Termodinâmica Básica. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 1976.

MAGALHÃES, A.; ZAMBRANO, R. S.; SIECZKOWSKI, R. P. S. Dicionário de Física. Porto Alegre: Editora Globo, 1973.

MÁXIMO, A.; ALVARENGA B. Curso de Física, volume 2. 1ª Edição. São Paulo. EditoraScipione: 2011.

MORAN, M. J.; SHAPIRO, H. N. Fundamentals of Engineering Thermodynamics, 5ª Edition, USA: Editora John Wiley & Sons Inc., 2006.

OLIVEIRA, M. J. Termodinâmica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2005.

PÁDUA, A. B. et al. Termodinâmica clássica ou termodinâmica do equilíbrio: aspectos conceituais básicos. Semina: Ciências Exatas e da Terra, Londrina, v. 29, n. 1, p. 57-84, jan./jun. 2008.

SAVI, A. A.; COLUCCI, C. C. Termodinâmica, Coleção Formação de Professores em Física – EAD Vol. 10, Maringá: Editora Eduem, 2010.

SCHROEDER, D. V. Introduction to Thermal Physics. 1ª Edition, USA: Editora Addison Wesley Longman, 1999.

SEARS, F. W.; SALINGER, G. L. Termodinâmica, Teoria Cinética e Termodinâmica Estatística. 3ª Edição, Rio de Janeiro: Editora Guanabara Dois S.A, 1979.

SMITH, J. M., NESS, H. C., ABBOTT, M. M. Introdução à Termodinâmica da Engenharia Química, 7ª Edição, Rio de Janeiro: LTC, 2007.

STOWE, K. An Introduction to Thermodynamics and Statistical Mechanics. 2ª ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

WYLEN, G. J. V.; SONNTAG, R. E.; BORGNAKKE, C. Fundamentos da termodinâmica clássica. 4. ed. Tradução de Euryale de Jesus Zerbini e Ricardo Santilli Ekman Simões. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 1995.

ZEMANSKY, M. W. Calor e Termodinâmica. 5ª Edição, Rio de Janeiro: Editora Guanabara Dois S.A, 1978.

Published

2019-12-01

How to Cite

Jesús Correia, J., & Fonseca Guimarães, G. (2019). DEFINITION OF HELMHOLTZ FREE ENERGY IN DIDACTIC SOURCES. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 8(2), 141-169. https://doi.org/10.22481/rbba.v8i2.7869