The fairy tale crossing the world: creativity, imagination and fantasy in the Portuguese Language Classes

Authors

  • Aline Milena Borges da Silva Dias Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10761

Keywords:

Literature, Internship, Fairy tales, Narrative, Rereading

Abstract

This work is the result of a didactic project developed in the discipline of Supervised Curricular Internship in Portuguese III at the Federal University of Pernambuco (UFPE), which aims to awaken, in sixth year students of the regular modality of a state school of Igarassu-PE, besides the interest and curiosity for reading the literary text, a creative sense for building rereadings of the timeless stories of fairy tales. The project meets a regency of 20 hours-class and was held following the period of observation of the school and class, held in the same duration. Thus, for its planning, issues of daily life and school culture, classroom relations and the teacher’s (a) supervisor(a) pedagogical practice were analyzed. Therefore, from the provocations generated by the reading/listening of fairy tales and the tension of the elements that make up its multi-semiotic materiality, moments of research, reconversion and production of rereadings were conducted, in which it was possible to deepen (and even introduce) students into the magical universe of these stories as well as recreate them ludically through alternative ways of imagining and conceiving their characters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Milena Borges da Silva Dias, Universidade Federal de Pernambuco

Graduanda de Licenciatura em Letras - Português pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Bolsista de Iniciação Científica CNPQ (2021-2022). E-mail: aline.borgessilva@ufpe.br

References

ALBUQUERQUE, E. B. C. Conceituando alfabetização e letramento. In: SANTOS, C. M.; MENDONÇA, M. (org.). Alfabetização e letramento: conceitos e relações. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-21.

BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. In: BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. Trad. de Alexandre Morales. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012. p. 17-45.

BASTOS, G. M. A importância dos contos de fadas na educação infantil. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Nacional de Brasília, Brasília, 2015.

BELINTANE, V. A tradição oral na sala de aula. Carta Capital [S.l: s.n.], 2007.

BORBA, P. Ensino de leitura: por que precisamos falar sobre multimodalidade? E-Docente, 2021. Disponível em: https://www.edocente.com.br/blog/leitura/ensino-de-leitura-e-multimodalidade/. Acesso em: 21 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. 5 ed. São Paulo: Duas Cidades, 2004. p. 169-191.

“CANTE lá, que eu canto cá”. Gole, [s.d.]. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/2871/2645. Acesso em: 21 mar. 2022.

CARVALHO, L. Q. A leitura na escola: as contribuições de Mikhail Bakhtin para a formação do leitor responsivo. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 5, pág. 171 – 182, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/15674. Acesso em: 21 mar. 2022.

CEREJA, W. Oralidade e gêneros orais na BNCC e na escola. Par Plataforma Educacional, 2019. Disponível em: https://www.somospar.com.br/oralidade-e-generos-orais-na-bncc-e-na-escola-por-william-cereja/. Acesso em: 21 mar. 2022.

COUTO, M. O beijo da palavrinha. Rio de Janeiro: Língua geral, 2006. Coleção Mama África.

DIONISIO, A. P. (org.). Multimodalidades e leitura. Recife: Pipa Comunicação, 2014.

NÓBREGA, M. J. Contos e recontos, leituras e releituras, escrita e reescrita. Redes Moderna, 2021. Disponível em: https://redes.moderna.com.br/2021/05/31/contos-e-recontos/. Acesso em: 21 mar. 2022.

PORFIRIO, S.; SOUZA, F. E. B.; CIPRIANO, L. C. Textos multimodais: a nova tendência na comunicação. Observatório da Imprensa, 2015. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/diretorio-academico/textos-multimodais-a- nova-tendencia-na-comunicacao/. Acesso em: 21 mar. de 2022.

SECCO, C. L. T. O beijo da palavrinha, de Mia Couto: uma “estória de perigo”. Revista Cátedra Digital, s.d. Disponível em: https://revista.catedra.puc-rio.br/index.php/o-beijo-da-palavrinha-de-mia-couto-uma-estor ia-de-perigo/. Acesso em: 21 mar. 2022.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n.25, p.5-17, 2004. Disponível em: em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002. Acesso em: 21 mar. 2022.

TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica [1970]. 4. ed., 3ª reimp. São Paulo: Perspectiva, 2017.

WEISZ, I. C. Os contos de fadas no Ensino Fundamental: uma proposta piagetiana. Revista Educação Pública, v. 21, nº 11, 30 de março de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/11/os-contos-de-fadas-no-ensino-fundam ental-uma-proposta-piagetiana. Acesso em: 21 mar. 2022.

Published

2022-12-26

How to Cite

Dias, A. M. B. da S. (2022). The fairy tale crossing the world: creativity, imagination and fantasy in the Portuguese Language Classes. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 10-25. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10761