Potentialities of the History of Mathematics in the study of 1st Degree Equations

Authors

  • Paola do Prado Universidade de Passo Fundo
  • Luiz Henrique Ferraz Pereira Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11174

Keywords:

History of Mathematics, Potential, Algebra, 1st Degree Equations

Abstract

This article is the result of a Course Completion Work for the Mathematics course at Universidade de Passo Fundo-RS and it discusses the trend in Mathematics Education: History of Mathematics and its associations with the content about 1st Degree Equations. From this perspective, it aims to discuss the potential of using this trend in the teaching of Algebra, specifically 1st degree Equations, in Elementary School. Afterwards, it presents a research result carried out by one of the authors, during his supervised internship, in an 8th grade elementary school class. Specifically about 1st degree Equations, it was worked with the use of historical problems as an option of didactical resource to combine the content to be developed – Equations – and the HM. Theoretical support is found in authors such as Iran Abreu Mendes, Antonio Miguel, William Berlinghoff and Fernando Gouvêa. At the end of the developed proposal, it was possible to conclude that HM is a resource of great value for the studies of mathematical contents, in case of Algebra and 1st Degree Equations, as it presented to the students a vision about Mathematics from another aspect and with indicatives of aid in the learning process of the content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola do Prado, Universidade de Passo Fundo

Formada em Matemática (L) pela Universidade de Passo Fundo. Professora de Matemática na rede estadual do Rio Grande do Sul. E-mail: paoladoprado16@gmail.com.

Luiz Henrique Ferraz Pereira, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação pela PUC/RS e professor do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade de Passo Fundo-RS. E-mail: lhp@upf.br

References

ANJOS, Lucas Felix dos. Equações do 1º grau: significando a aprendizagem por intermédio da história da matemática. 2021. Dissertação (Mestrado profissional em Matemática) – Centro Tecnológico de Ciências Exatas e Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Blumenau, 2021.

BERLINGHOFF, William P. GOUVÊA, Fernando Quadros. A matemática através dos tempos. 2 ed. São Paulo: Blucher, 2010.

BERTONI, Nilza Eigenheer. A Construção do Conhecimento sobre Número Fracionário. Bolema, Rio Claro (SP), ano 21, n. 31, p. 209-237. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Matemática. Brasília: MECSEF, 1998.

CHAQUIAM, Miguel. Ensaios temáticos: História e Matemática em sala de aula. Belém: SBEM, 2017.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na Educação Matemática. In: BICUDO, M.A.V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999, p. 97-115.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011. 848 p. Trad. Hygino H. Domingues.

FAUVEL, John. A utilização da História em Educação Matemática. In: VIEIRA, Ana. VELOSO, Eduardo. LAGARTO, Maria João (org.). Relevância da História no Ensino de Matemática, [S. l.], p.15-20,1997.

GIOVANNI JR, José Ruy. CASTRUCCI, Benedicto. A conquista da matemática – 7º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018.

GIOVANNI JR, José Ruy. CASTRUCCI, Benedicto. A conquista da Matemática - 8ºano. 1 ed. São Paulo: FTD, 2009.

LIMA, Ticiana de Sousa. GUEDES, Ana Maria Silva. PEREIRA, Ana Carolina Costa. A História da Matemática como recurso metodológico para o ensino usando o vídeo como suporte. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 3, n. 9, p. 33–47, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/%20view/51. Acesso em: 8 maio. 2022.

MAIA, Lícia de Souza Leão. Vale a pena ensinar Matemática. In. BORBA, Rute. GUIMARÃES, Gilda. A pesquisa em educação matemática: repercussões na sala de aula. São Paulo: Cortez, 2009, p.13.

MENDES, Iran Abreu. O uso da história da matemática no ensino: reflexões teóricas e experiências. Belém: EDUEPA, 2001.

MIGUEL, Antonio et al. História da Matemática em atividades didáticas. 2 ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação e Educação, São Paulo, n.2, p.27-35, 1995.

SALES, J. A história das Equações do 1º grau. Youtube, 22 jun. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9iBVmJPhd8U. Acesso em: 25 de maio de 2022.

SILVA, Marcos Noé Pedro da. História das Equações. Mundo Educação, 2022. Disponível em: https://mundoeducacao.uol.com.br/matematica/historia-das-equacoes.htm. Acesso em: 20 de maio de 2022.

VIANA, Carlos Roberto. Usos didáticos para a História da Matemática. In: Anais do I Seminário Nacional de História da Matemática. (Org) Fernando Raul Neto. Recife: SBHMat, p.65-79, 1998.

Published

2022-12-26

How to Cite

Prado, P. do, & Pereira, L. H. F. (2022). Potentialities of the History of Mathematics in the study of 1st Degree Equations. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 93-113. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11174