APPLIED LINGUISTICS: CONTRIBUTIONS TO THE MOTHER LANGUAGE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v1i1.13330Keywords:
Reading. Textual genres. Cohesion and coherence. Literacy. Linguistic variation. Grammar. Teaching sequences.Abstract
his article is a literature review in order to identify the main contributions of Applied Linguisticsteaching of the mother language. Among these issues, it is highlighted: a) the importance of reading in the classroom; b) the approach to language by text or discursive genres; c) studies about the contribution of cohesion and coherence in addressing the meaning of the text; d) the notion literacy and literacy; e) the notion of linguistic variation with implications for classroom; f) the grammatical approach in the context of teaching sequences.
Downloads
References
ABREU, Antonio Suárez. Curso de Redação. São Paulo: Ática, 2002.
Lingu@ Nostr@ - Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC – FATIPUC. ISSN 2317-2320184 www.linguanostra.ipuc.edu.br – linguanostra@ipuc.edu.br – Canoas/RS, Volume 1, Número 1, janeiro / junho de 2013.ANTONIO. Juliano Desiderato. O ensino de gramática na escola:uma nova embalagem para um antigo produto.Estudos Linguísticos XXXV, p. 1052-1061, 2006. ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras:coesão e coerência. São Paulo, SP: Parábola, 2005. BAGNO, Marcos. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000. BAKHTIN, Mikhail. (1992). Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes. BALDO, Alessandra. Gêneros discursivos ou tipologias textuais?. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL. V. 2, n. 2, março de 2004. ISSN 1678-8931 [www.revel.inf.br]. BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998. DEQUI, Francisco. Neopedagogia da Gramática: 18 teses surpreendentes. Canoas, RS: CES, 2005. DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro]. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. FIORIN, José Luiz; PLATÃO, Francisco Savioli. Para Entender o Texto – Leitura e Redação. 15ª ed. São Paulo: Ática, 1999. GASTALDO, E. E. Uma análise da influência de fatores sociolingüísticos e metodológicos na produção escrita de alunos do 1o ano do Ensino Médio. 2000. Dissertação (Mestrado em Letras) - Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica: Porto Alegre, 2000. GRABE, W.; KAPLAN, R. Theory and Practice of Writing: An Applied Linguistics Perspective. USA: Longman, 1996. GOODMAN, Kenneth. Reading: a psycholinguistic guessing game. In: SINGER, H. e RUDELL, R. (eds.) Theoretical models and processes of reading. Newark: International Reading Association, 1976. GURPILHARES, Marlene Silva Sardinha. As bases filosóficas da gramática normativa: uma abordagem histórica.Janus, lorena, ano 1, n. 1, 2º semestre de 2004.
Lingu@ Nostr@ - Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC – FATIPUC. ISSN 2317-2320185 www.linguanostra.ipuc.edu.br – linguanostra@ipuc.edu.br – Canoas/RS, Volume 1, Número 1, janeiro / junho de 2013.INEP. SAEB. Endereço eletrônico: <http://www.inep.gov.br/basica/saeb/default.asp>. Acesso em: 12 out 2012. IZQUIERDO, Ivan. A arte de esquecer. Rio de Janeiro: Vieira e Lent, 2004. JOHNSTON, Peter. Reading comprehension assessment: a cognitive basis. Newark: International Reading Association, 1983. KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995. KODA, K. Sencond language reading reacarch: problems and possibilities, Applied Psycholinguistics, v. 15, p. 1-28, 1996. LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura. Porto Alegre: Sagra - DC Luzzatto, 1996. LOBATO, Lúcia Maria Pinheiro. Sintaxe gerativa do português.Belo Horizonte: Belo Horizonte, 1986. MARCUSCHI, L. A.Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.NEVES, Dulce Amélia. Ciência da informação e cognição humana:uma abordagem do processamento da informação. Ci. Inf., Brasília, v. 35, n. 1, p. 39-44, jan/abr 2006. NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática:histórica, teoria e análise, ensino. São Paulo: Editora UNESP, 2002. OLIVEIRA, João A. A. ABC do alfabetizador. Belo Horizonte: Alfa, 2004. MEC. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. PISA 2006. Programa internacional de Avaliação de Estudantes. Competências de Ciências para o mundo de amanhã. Traduzido e publicado pela editora Moderna do original PISA 2006: Science Competences for tomorrow’s world pela OCDE em 2007 (Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômicos). Ano de publicação em Português: 2008. SANTOS, Janete S. dos. Letramento, variação linguística e ensino de Português.Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 5, n.1, p. 119-134, jul./dez. 2004. SIQUEIRA, Maity; ZIMMER, Márcia Cristina. Aspectos lingüísticos e cognitivos da leitura. Revista de Letras, nº. 28 – vol. ½ - jan/dez, 2006. SIMON, Maria Lúcia Maxias. Construção do texto coesão e coerência textuais, conceito de tópico. I Simpósio de Estudos Filológicos e Lingüísticos: CiFEFiL, 2008. SMITH, Frank. Reading like a writer. Language Arts, Urbana, National Council of Teachers of English, v. 60, n. 5, p. 558-67, may 1983.
Lingu@ Nostr@ - Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC – FATIPUC. ISSN 2317-2320186 www.linguanostra.ipuc.edu.br – linguanostra@ipuc.edu.br – Canoas/RS, Volume 1, Número 1, janeiro / junho de 2013.SMITH, Marisa Magnus. A Língua Materna em Questão. Revista PUCRS Informação, n. 155, julho-agosto/2011, p. 47. STERNBERG, R.J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2000.SWALES, John M. Genre Analysis: english in academic and research settings.Cambridge: Cambridge University Press, 1990. TIBA, Içami. Ensinar aprendendo:novos paradigmas na educação. 18. ed. São Paulo: Integrare, 2006. TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Ensino de gramática em uma perspectiva de textual-interativa e qualidade de vida. 7º Jornada Nacional de Literatura. Universidade Federal de Uberlândia. Março, 1987. _____________. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 3ª edição. São Paulo!SP: Cortez Editora, 1995. _____________. Gramática ensino plural. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.