COMMA: EXPLANATION OR COMPLICATION?

Authors

  • Viviane Marmentini Rio Grande do Sul Federal Institute of Education, Science and Technology image/svg+xml
  • Alceu Vanzing Faculdade de Tecnologia do IPUC image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v1i1.13329

Keywords:

Comma. Texts. Neopedagogy Grammar.

Abstract

This article tries to observe, in many different types of texts, the misuse of commas and its effects in communication. The article presents some texts with the most common problems of incorrect use of commas, showing what kinds of problems are found when we misuse punctuation, specially, commas. It makes a objective comparison between the Traditional Grammar and the Neopedagogy Grammar and presents, in details, the commas according to the Neopedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Marmentini, Rio Grande do Sul Federal Institute of Education, Science and Technology

Licenciada em Letras (Português, Espanhol e Respectivas Literaturas) pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI – Campus Erechim. Pós-Graduanda em Neopedagogia da Gramática pela Faculdade Tecnológica Instituto Pró-Universidade Canoense – IPUC. Finculada ao Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Câmpus Canoas.

Alceu Vanzing, Faculdade de Tecnologia do IPUC

Licenciado em Letras – Habilitação em Língua Portuguesa e Língua Espanhola e suas respectivas literaturas pelo UNILASALLE, de Canoas/RS. Pós-graduado em Gramática e Ensino de Língua Portuguesa pela UFRGS. Professor nos cursos de graduação e pós-graduação da Faculdade de Tecnologia IPUC – FATIPUC –, de Canoas/RS.

References

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. rev., ampl. e atual. conforme o novo Acordo Ortográfico. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009. CEGALLA, Domingos Paschoal. Novíssima gramática da língua portuguesa. 48. ed. rev. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008. DEQUI, Francisco. Redação por Recomposição. 12. ed. Canoas: Centro de Estudos Sintagramaticais – IPUC, 2002. ______ Sintagramática: identificação de determinantes e determinados. 6. ed. Canoas: IPUC, 2008. ______ Interpretação Objetiva (com apoio sintagramatical). Canoas: CES, 2006. SACCONI, Luiz Antonio. Nossa gramática: teoria e prática. 28. ed. ver. atual. São Paulo: Harbra, 2004. VANZING, Alceu. Confronto Gramatical – Bechara x Dequi. Canoas: Faculdade de Tecnologia IPUC – FATIPUC, 2011.

Published

2013-07-01