HE SINTAGRAMS OF GRAMMAR NEOPEDAGOGY IN THE ANALYSIS OF TEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v1i1.13323

Keywords:

extual analysis. Neopedagogy of grammar. Sintagramatic. Sintagram.

Abstract

This article aims at showing and describing the sintagrams used in the practice of the Neopedagogy of Grammar. It deals with visual symbols which categorize text elements in order to make more attractive both reading and writing activities. Such symbols were constructed by Prof. Francisco Dequi, CES’ creator (Sintagramatical Studies Center), in conceiving his Neopedagogy of Grammar. With such symbols texts can be analyzed in a more precise manner and very briefly, facilitating comprehension, interpretation and textual production activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alceu Vanzing, Faculdade de Tecnologia do IPUC

Licenciado em Letras pelo UNILASALLE, de Canoas/RS; especialista em Gramática e Ensino de Língua Portuguesa pela UFRGS; docente na Educação Básica e nos cursos de Letras e Especialização em Neopedagogia da Gramática, na Faculdade de Tecnologia do IPUC/FATIPUC, em Canoas/RS. E-mail: <professor.alceu@gmail.com>.2 Licenciada em Letras pela UNISINOS, de São Leopoldo/RS; especialista em Teoria da Literatura pela PUCRS e em Linguística do Texto pela UNISINOS; mestre em Comunicação/Semiótica pela UNISINOS; docente e coordenadora dos cursos de Letras e Especialização em Neopedagogia da Gramática, na Faculdade de Tecnologia do IPUC/FATIPUC, em Canoas/RS.       

Arlinda Maria Caetano Fontes, Faculdade de Tecnologia do IPUC

Licenciada em Letras pela UNISINOS, de São Leopoldo/RS; especialista em Teoria da Literatura pela PUCRS e em Linguística do Texto pela UNISINOS; mestre em Comunicação/Semiótica pela UNISINOS; docente e coordenadora dos cursos de Letras e Especialização em Neopedagogia da Gramática, na Faculdade de Tecnologia do IPUC/FATIPUC, em Canoas/RS.       

References

A EDUCAÇÃO precisa de resposta. Zero Hora, Porto Alegre, 03 de outubro de 2012. Disponível em: <http://www.clicrbs.com.br/especial/rs/precisamosderespostas/19,0,3905216,Editorial-Alem-da-avaliacao.html>. Acesso em: 03 out. 2012. ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

Lingu@ Nostr@ - Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC – FATIPUC. ISSN 2317-232038 www.linguanostra.ipuc.edu.br – linguanostra@ipuc.edu.br – Canoas/RS, Volume 1, Número 1, janeiro / junho de 2013.CAMÕES, Luís Vaz de. Os Lusíadas. Apresentação, organização e notas de Jane Tutikian. Porto Alegre: L&PM, 2010. CHOMSKY, Noam. Linguagem e mente. Tradução de Roberto Leal Ferreira. 3. ed. São Paulo: Editora da UNESP, 2009. DEQUI, Francisco. Carta Magna da Língua Portuguesa. 5. ed. Canoas: IPUC/FATIPUC, 2011. ______. Neopedagogia da Gramática– 18 teses surpreendentes. 2. ed. Canoas: IPUC/FATIPUC, 2011. ______. Sintagramática– Identificação de determinantes e determinados. 5. ed. Canoas: Edipuc, 2001. ______. Sintagramática. 6. ed. Canoas: IPUC/FATIPUC, 2008.

Published

2013-07-01