INSTRUMENT PROPOSAL FOR SCREENING LEARNING DIFFICULTIES IN STUDENTS IN STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v7i1.13181Keywords:
Tracing, Learning, Reading, Writing, Theory of Dynamic SystemsAbstract
We present in this text a proposal to track learning difficulties in the acquisition of reading and writing with the possibility of reducing the main problems that can be signaled by the teacher during the monitoring of student performance, understanding this teacher as an important actor in the process of early identification. In the first moment, a presentation of the Theory of Dynamic Systems is presented, which bases the elaboration of this instrument, once its criteria of evaluation of the items can undergo variations throughout the process. In the second moment, a view of the instrument composed of twenty three items and five evaluation criteria of the student, this instrument is compared to the results of the anamnesis interview conducted by the professional responsible for the assessment with the student responsible. Finally, it will be presented how this instrument has helped to improve the learning of many children who seek psychological accompaniment with a generic description and in most cases, this difficulty could be described as "teaching" that does not favor the emergence of the peculiar development of each student, respecting their particularities, especially their family and social context. It is worth noting that it is a screening tool and not a diagnostic tool, which can serve other professionals who work in the evaluation and follow-up of children with learning difficulties.
Downloads
References
BAIA, M. F. A perspectiva dinâmica de desenvolvimento. Os templates no desenvolvimento fonológico: o caso do português brasileiro. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2013.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Lingüística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
CILLIERS, P. Complexity and postmodernism: understanding complex systems. London and New York: Routledge, 1998.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Editora Penso, 2012.
GUARESI, R. Repercussões de descobertas neurocientíficas ao ensino da escrita. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 23, n. 41, p. 51-62, jan./jun. 2014.
______. Etapas da aquisição da escrita e o papel do hipocampo na consolidação de elementos declarativos complexos. Letrônica, Porto Alegre v. 2, n. 1, p. 189, jul. 2009.
HOLLAND, J. H. Hidden order: how adaptation builds complexity. Reading, MA: Addison-Wesley, 1995.
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, n. 2, p. 141-165, 1997.
LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
MARUNY CURTO, L. Escrever e ler: como as crianças aprendem e como o professor pode ensina-las a escrever e a ler/ Lluís Maruny Curto< MaríbelMinistral Morillo e Manuel Miralles Teicidó; tradução Ernani Rosa.-Porto Alegre: Artmed, 2000.
MANGUEIRA, M. C. B. R.; GUARESI, R. O reconhecimento visual da palavra no processo de aprendizagem inicial da leitura numa abordagem dinamicista. Domínios de Linguagem (http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem) - v. 9, n. 5 - ISSN 1980-5799. Dez. 2015.
MORAIS, A. M. P. Distúrbios da aprendizagem: uma abordagem psicopedagógica. São Paulo: Edicon, 1997.
NUNES, T. Dificuldade na Aprendizagem da Leitura: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 1992.
PAIVA, V. L. M. de O. Aquisição e complexidade em narrativas multimídia de aprendizagem. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 8, n. 2, 2008.
PIAGET, J. A construção do real na criança. 2. ed. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1975a.
SCLIAR-CABRAL, L. Psicolinguística e Alfabetização. In: MAIA, Marcus (org.). Psicolinguística, psicolinguísticas: uma introdução. São Paulo: Contexto, 2015. p. 113-128.
______. Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização. Letras de Hoje, v. 45, n. 3, p. 43-47, 2010. Disponível em: .
THELEN, E., ULRICH, B.D. Hidden skills: A dinamic systems analysis of treadmill stepping during the first year. Monographs of the Society for Research in Child Development. v. 56, 1991. p.l06. (SeriaI223).
THE FIVE GRACES GROUP (2008). Language is a complex adaptive system. Online document: Disponível em
<http://www.santafe.edu/media/workingpapers/08-12047.pdf>.
ZORZI, J. L. Aprendizagem e distúrbios da linguagem escrita: questões clínicas e educacionais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.