O letramento literário: uma análise de livro didático
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v2i1.13312Keywords:
Literature. Textbook. Literary Literacy. Analysis.Abstract
THE LITERARY LITERACY: AN ANALYSIS OF TEXTBOOK. In this paper, it is selected the textbook Português: volume único (2000), written by, the PhD in Letters, João Domingues Maia, in order to discuss about the importance of Literture and the Literary Literacy. The preface of the work mentioned presents implicit concepts about Literacy and the view that the textbook would be only a support for Portuguese classes. In the section that was made reference, the author shows certain concern about making thetextbook a teaching object which motivates students to read literary texts. In many instances, literature learning is neglected in Portuguese classes; since, it is only presented the historic context of certain period-styles. The literary work possesses meanings which span different knowledge areas, such as: Philosophy, Sociology, social-historical knowledge. Therefore, the reading of a book may result discussion about current topics of the capitalist society. Literary books have been suffering from the students’ abandon, because, they often consider reading a boring activity. One of the reasons of this abandon would be the lack of teachers’ motivation, because they do not have an appropriate methodology to instigate to read the book indicated. An assiduousreader formation is such a big challenge that is faced by Portuguese teachers, but in order for this to happen successfully, it is necessary to resize the literature view. The literary work has a wide range of meanings that is not made use in class because of the lack of its knowledge. From some theories about Literature teaching, it will be analyzed the twenty-second chapter of the textbook above-mentioned, in which it is discussed about Romanticism, in order to verify whether the Literary Literacy is favored.
Downloads
References
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira –INEP. PISA. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/pisa-programa-internacional-de-avaliacao-de-alunos>. Acesso em 20 de julho de 2014.BRASIL. Linguagens, códigos e suas tecnologias, PCN. Conhecimentos de Língua Portuguesa.2006.MAIA, J. D. Português: volume único. São Paulo. Editora Ática, 2000.MARCUSCHI, L. A.Compreensão de texto: algumas reflexões. In:BEZERRA, M. Auxiliadora; DIONISIO, A.P. (Orgs.) O livro didático deportuguês: múltiplos olhares.3 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, pp. 48-61.2005MARTINS, K. C. C. REVOREDO, M. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo, 2010.OLIVEIRA, L.A. Coisas que todo professor de português deve saber. São Paulo: Parábola Editora, 2010.PEREIRA, M. M. Letramento e letramentos: uma introdução. São Paulo. 2011.PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS –PISA. Wikipédia: a enciclopédia livre. Disponível em http://pt.wikipedia.org/wiki/Programa_Internacional_de_Avalia%C3%A7%C3%A3o_de_Alunos#Desempenho_Brasileiro_.282000_a_2012.29.5B5.5D. Acesso em 20 de julho de 2014.RAMOS, H. C. B. O letramento literário no livro didático do ensino médio.Pernambuco, 2011RICOEUR, P. Interpretação e ideologias. Traduzido e organizado por Hulton Japiassu. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.SILVA, I. M. M. Literatura em sala de aula: da teoria literária à prática escolar.São Paulo,2003SOARES, M. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Porto Alegre, 2004TEIXEIRA, A. F. B. Entre o lançar, apanhar e cruzar de gritos: a compreensão responsiva e o letramento literário no projeto intervalo do livro didático no ensino médio.Vitória da Conquista –BA, 2014.TEIXEIRA, R.F. B. ROTERS, G. A. Leitura literária e livro didático: uma parceria possível?São Paulo, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.