Reflexões acerca da gramática e da análise linguística no ensino de língua materna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v3i2.13271

Keywords:

Linguistic Analysis. Mother Tongue Teaching. Linguistics and Education

Abstract

REFLECTIONS ABOUT GRAMMAR AND THE LINGUISTIC ANALYSIS IN MOTHER TONGUE TEACHING. Work on dealing Analysis Linguistics activities through the genres of grammatical content or textual productions in mother tongue classes, promotes the expansion of the possibilities of linguistic usage. Thus, the guiding assumptions of teaching Portuguese as their mother tongue recommend teaching practices focused on interactional conception of language. However, today it is difficult to find this view subsidizing the activities in the classroom, especially the linguistics analysis activities. Besides the confusion established between the education Analysis Linguistics and the traditional grammar school, also it checks that the methods undertaken by teachers not always favor a reflection on the linguistic phenomena. Thus, this article aims to bring to the field of reflection a debate on the teaching and Linguistic Analysis, in order to contribute to reflections and problematizations enabling shed light on teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sueder Souza, Federal University of Technology of Paraná

Discente do Curso de Letras Português-Inglês da Universidade Tecnológica Federal do Paraná –UTFPR, Curitiba, Brasil. Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq e membro dos Grupos de Pesquisa em Estudos da Linguagem e Estudos do Som e da Fala. 

References

ANTUNES, I. Aula de Português: encontro e interação. 8. ed. São Paulo: Parábola, 2003.ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2009. BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal.São Paulo: Martins Fontes, 1992.BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec, 2006.BAKHTIN, M. Estética da criação verbal.Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1979.BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais(PCNs). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 1997.BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais –Ensino Medio (PCNEM). Brasília: Ministério da Educação, 2000.BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aosParâmetros Curriculares Nacionais–Linguagens, Códigos e suas Tecnologias (PCN+). Brasília: Ministério da Educação, 2002.BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2015: Língua Portuguesa:ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD:Histórico. Fundo Nacional de Desenvolvimento Estudantil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, S/A. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-historico>. Acesso em: 08 Out. 2015.FRANCHI, C. Criatividade e Gramática. São Paulo: CENP -Secretaria de Estado da Educação, 1991. GOMES, A; SOUZA, S. Análise da Orientação para Produção Escrita de Gêneros no Livro Didático. Caminhos em Linguística Aplicada, v13. Nº 2, 2015. p. 89-110.GERALDI, J.W.(Org). O texto na sala de aula.São Paulo: Ática, 2002.KEMIAC, L. LINO, D. Princípios subjacentes à literatura sobre Análise Linguística. In:ENCONTRO DAS CIÊNCIAS DA LINGUAGEM APLICADAS AO ENSINO-ECLAE, v1. 2011, Natal: UFRN, 2011.MARCUSCHI, L.A. Produção Textual: análise de gênero e compreensão. São Paulo: ParábolaEditorial, 2008. MARCUSSCHI, L.A. Da Fala para a Escrita: Atividades de Retextualização. São Paulo: Cortez, 2001. MENDONÇA, M. Análise Linguística no Ensino Médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, Carlos; MENDONÇA, Márcia. Português no ensino médio e Formação do Professor.São Paulo: Parábola, 2006.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso deLetras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 3, n. 2, p. 53-, jul.-dez. 2015|63SOUZA, S. Estudos dos Gêneros Textuais: A Tradição em Diferentes Perspectivas no Ensino. Revista InterteXto,v. 7, n. 1, pp.1-15 (2014).TRAVAGLIA, L.C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 6. ed.São Paulo: Cortez, 2001. WACHOWICKZ, T. Análise Linguística nos gêneros textuais. Curitiba: IBPEX, 2010.

Published

2016-01-20

Issue

Section

Artigos - Dossiê