Hot potatoes como apoio didático no ensino dos marcadores discursivos

Authors

  • Bougleux Bomjardim da Silva Carmo Southwest Bahia State University image/svg+xml
  • Maria D ́Ajuda Alomba Ribeiro State University of Santa Cruz image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v4i1.13256

Keywords:

Discursive Markers. Source material. Free Software. Hot Potatoes.

Abstract

HOT POTATOES FOR DIDACTIC SUPPORT IN THE TEACHING OF DISCURSIVE MARK-ERS.Thiswork aims to discuss about of the teaching of discursive markers, in thecontext of Basic Edu-cation, usingfree softwareasdidactic support. Based onCarmoand Alomba Ribeiro ́s (2014) proposi-tions ofsource materials (MENDES, 2012) and according tothe theorical characterization of the discur-sivemarkers, based onAlombaRibeiro(2005), Neves (2000) and Portolés (2001), wehave drawn upthe assumptions underlying theelaboration ofdidactic materialin different media. So, we discuss the rela-tion between technology and the teaching of portuguese. In this paper, we emphasizethediscursive and logic relationsaccording toFávero (1999), Koch (1987) and Antunes (2005),through the free softwarehot potatoes for critic mediation and didactic resource to complementdidactic manuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bougleux Bomjardim da Silva Carmo, Southwest Bahia State University

Mestre em Letras, UESC / Profletras(2015). Especializando em Mídias e Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia –UESB. Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e em Linguística Aplicada pela Faculdade Vale do Cricaré (2014). Membro do grupo de pesquisa Ensino de Língua Materna e Estrangeira. 

Maria D ́Ajuda Alomba Ribeiro, State University of Santa Cruz

Professora do Mestrado Linguagens e Representações e do Mestrado Profissional em Letras, UESC, Bahia. Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade de Alcalá (2005).       

References

ALOMBA RIBEIRO, M.D ́A. Losconectores argumentativos en losaprendices hispa-nohablantes de português.2005. 271 f. Tese (Linguística Aplicada) –Departamento de Filologia, Universidade de Alcalá, Alcalá de Henares, 2005. ANSCOMBRE, J. C.; DUCROT, O. La argumentación en la lengua. Editorial Gredos: Madrid, 1994. ANTUNES, I. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2005CARMO, B.B.S.C.; ALOMBA RIBEIRO, M. D ́A. Os marcadores discursivos na educação básica: necessidade de sistematização a partir do livro didático.Fórum Lin-guístico, Florianópolis, v. 11, n. 4, p.457-473, out./dez. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p457/29513>. Acesso em: 18 ago. 2015. DORNELES, D.M.; MAGALHÃES, F.P.P.; SILVA JÚNIOR, N.L. O ensino de lín-gua portuguesa e as TICS. Revista Philologus,Rio de Janeiro,ano 17, n. 51, set./dez.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 4, n. 1, p. 14-31-, jan.-jun. 2016|302011. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/revista/51supl/12.pdf.>. Acesso em: 30 jan. 2016. FÁVERO, L. L. Coesão e coerência textuais. São Paulo: Ática, 1999.FREITAG, R. M. K. Marcadores discursivos não são vícios da Linguagem. Interdisci-plinar, Sergipe, v. 4, n. 4 -p. 22-43 -Jul/Dez.2007. Disponível em: <http://200.17.141.110/periodicos/interdisciplinar/revistas/ARQ_INTER_4/INTER4_Pg_22_43.pdf>. Acesso em: 19 set. 2013. KAWAMURA, L. Novas tecnologias e educação. São Paulo: Editora Ática, 2001. KOCH, I. G. V. Dificuldades na leitura/produção de textos: os conectores interfrásticos. In: STAUB, A.; CLEMENTE, E. (Orgs.). Linguística aplicada ao ensino de português. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.MARCUSCHI, L.A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. Leitura, texto e hipertexto. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais. 2 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.MENDES, E. Aprender a ser e a viver com o outro: materiais didáticos interculturais para o ensino de português LE/L2. In: SHEYERL, Denise e SIQUEIRA, Sávio (Orgs.). Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade:contestações e proposições. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 355-378. MESQUITA, E. M. C. O uso de conectores em textos de opinião. Anais do SIELP.V. 2, n. 1. Uberlândia: EDUFU. 2012. Disponível em: <http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/07/volume_2_artigo_113.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2015. MONTOLÍO, E. Conectores de la lengua escrita, contraargumentatios, consecutivos, aditivos y organizadores de la información.Ariel S. A. Barcelona, 2001.MORAIS, M. F. A. Marcadores da estruturação textual: elementos para a descrição do papel dos marcadores discursivos no processamento cognitivo do texto.Vila Real: Pub-litoArtes Gráficas, 2011. Disponível em: <http://www.utad.pt/vPT/Area2/investigar/CEL/CelCollections/Documents/CEL_Lingu%C3%ADstica_6.pdf >. Acesso em: 19 set. 2013. MORAIS, R.X.T. Software educacional: a importância de sua avaliação do seu uso nas salas de aula. 2003. Monografia (Bacharel em Ciência da Computação) -Faculdade Lourenço, Fortaleza, 2003. 52 f. Disponível em: <http://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/106313/impolcetto_fm_dr_rcla.pdf?sequence=1>. Acesso em: 30 jan. 2016.NEVES, M. H.M. Gramática de usos do português.São Paulo: Editora UNESP, 2000, 4 reimpressão.OLIVEIRA, L. A. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 4, n. 1, p. 14-31-, jan.-jun. 2016|31PENHAVEL, E. O que diferentes abordagens de marcadores discursivos têm em co-mum? (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v.6, n.7, p. 78 -98 2012. Disponível em: . Acesso em: 02 dez. 2014. PORTOLÉS, J. Marcadores del discurso. Barcelona: Ariel S.A., 2001.SÁNCHEZ, M.M.; GÓMIZ, S.F. Los marcadores discursivos. Madrid: Editorial Edinumen, 2013. SANTOS, L. W. Práticas de linguagem e PCN: o ensino de língua portuguesa. 2006. Disponível em: <http://www.leonorwerneck.com/media/textos/estrategiasdeleitura-leonorwernerck.pdf> Acesso em: 24 jun. 2015.SILVA, B.A. O uso pedagógico de TIC em Centro de Estudos de Língua, no ensino público de Assis / SP. Revista Tecnologias na Educação, ano 05, n. 9, dez. 2013. Dis-ponível em: <http://tecnologiasnaeducacao.pro.br/wp-content/uploads/2015/07/Art6-ano5-vol9-dez2013.pdf.>. Acesso em: 30 jan. 2016.SPERBER, D.; WILSON, D.Relevância: comunicação e cognição. Fundação Calouste Gulbenkian: Lisboa, 2001.UARTE, Unidade de Apoio à Rede Telemática Educativa. Hot potatoes.(s. d.). Dispo-nível em: <http://www.ufrgs.br/redespecial/_doc/guia_hotpotatoes.pdf.>. Acesso em: 30 jan. 2016.XAVIER, A.C. Leitura, texto e hipertexto. In: MARCUSCHI, L.A.; XAVIER, A.C.(Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais. 2 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

Published

2016-09-05

Issue

Section

Artigos - Dossiê