PORTUGUESE CLASSES AND INSTAGRAM: INTEGRATING INFORMALITY INTO TRADITIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v8i1.13141

Keywords:

Education, Media genres, Portuguese language, Instagram

Abstract

The current technological-informational scenario suggests a necessary change in all areas of society, among them, the educational sphere. Faced with this situation, since students are constantly connected to new technologies, schools could not eliminate the possibility of innovating and modernizing education. From this perspective, this article aims to demonstrate how traditional teaching of the Portuguese language can, together with the media genres, corroborate for a more meaningful and attractive teaching-learning for the student. To this end, it aims to propose the use of some social media posts - especially, from Instagram - as an aid to guide one of the main curricular contents of Portuguese classes: the normative grammar. In addition, the specific purposes are to analyze the reality of PL teaching in Brazil and to describe the function and importance of the media genres in the social field. This work is an exploratory work, which, according to Gil (2010), aims to seek greater knowledge of the chosen theme, providing greater simplification and thus making it as clear as possible. Additionally, a bibliographical research was made about better methodologies for Portuguese language classes, according to Antunes (2003); the idea of media genres, according to Pinheiro (2002); concepts of genres, in the visions of: Bakhtin (1997), Marcuschi (2008) and among others. Besides that, as a methodological process, it was sought to choose publications in Instagram that had deviations from the cult norm, to allow the exposure of normative grammar in a contextualized manner. Thus, it is observed that this work is of great relevance since it promotes the integration of the informality of social media with the traditionalism of the classroom. In conclusion, it is noted that the adoption of new auxiliary methods in teaching is basic to promote a dynamic and reflective teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Leão de Sousa, State University of Maranhão

Graduanda em Letras-Português pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Giovana Carvalho Alencar, State University of Maranhão

Graduanda em Letras-Inglês pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e bolsista PIBID.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

AUMENTA uso de Snapchat e Instagram, inclusive entre público mais velho. KANTAR, 1 de dez. 2016. Disponível em: <https://br.kantar.com/tecnologia/comportamento/2016/dezembro-aumenta-uso-de-snapchat-e-instagram,-inclusive-entre-p%C3%BAblico-mais-velho/>. Acesso em: 11 de mai. 2020.

BAKHTIN. Os gêneros do discurso. In: Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacional para o Ensino Médio. Brasília, DF, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf>. Acesso em: 10 maio. 2020.

CEREJA, William.; COCHAR, Thereza. Gramática Reflexiva: texto, semântica e interação. 3. ed. São Paulo: Atual, 2009.

DEWEY, John. Vida e educação. 10. Ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FARACO, Carlos Alberto. In: XAVIER, Antônio Carlos; CORTEZ, Suzana (orgs.). Conversas com linguistas: virtudes e controvérsias da Linguística. Rio de Janeiro: Parábola Editorial, 2005. p 64.

FONSECA, F. I.; FONSECA, J. Pragmática Lingüística e ensino de português. Coimbra: Almedina, 1977.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MARCUSCHI, Luiz A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz A.; XAVIER, Antônio C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 13 – 67.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DA CULTURA. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental – língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Orlandi, E. P. Língua e conhecimento lingüístico. São Paulo: Cortez, 2002.

PINHEIRO, N. F. A noção de gênero para análise de textos midiáticos. In. MEURER, J. L.; MOTTA-TOTH, D. (Orgs.) Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino de linguagem. Bauru-SP: EDUSC, 2002. p. 259-287.

RIBEIRO, Ana Elisa. Os hipertextos que Cristo leu. In: ARAÚJO, Júlio César Araújo; BIASI-RODRIGUES, Bernadete. (Orgs.) Interação na internet: novas formas de usar a linguagem. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005, p. 124-130.

SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. Revista de Educação/AEC n.101, ano 25, p. 9-19, out./dez., 1996.

TRAVAGLIA, L. C. Ensino de gramática numa perspectiva textual interativa. In: AZAMBUJA, J. Q. (org.). O ensino de língua portuguesa para o 2° grau. Minas Gerais: UFU, 1996, p.107 - 156.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da informação. v. 29, nº 2, p. 71-77, 2000.

Published

2020-11-08

Issue

Section

Artigos - Dossiê