Perspectivas do letramento digital na Base Nacional Comum Curricular de Língua Portuguesa para o Ensino Médio

Authors

  • Susana dos Santos Nogueira Federal University of Goiás image/svg+xml
  • Eliane Marquez da Fonseca Fernandes Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v8i1.13142

Keywords:

official documents, digital literacy, textual / discursive genres, Portuguese language teaching

Abstract

This work is configured as a qualitative research (ESTEBAN, 2010), with an interpretative basis, of documentary character (LUDKE; ANDRÉ, 1986; CELLARD, 2012) and is inserted in the field of language studies. This article aims to carry out an analysis of the perspectives of digital literacy in the National Common Curricular Base for the teaching of the Portuguese language in High School (BNCC /EM / LP / MEC, 2018). This is the first Brazilian document that presents the proposal to define the learning objectives and the contents to be addressed in all schools in the national territory. The document presents the discourse that it is centered on the development of skills, with a view to achieving the integral education of young people, so that they become critical and autonomous, protagonists of their knowledge, through research, research and intervention. Therefore, it is essential to discuss the teaching concepts conveyed in the statements of this “new” document, which directly contributes to the training of teachers, to the elaboration of state and municipal curricula and also to the conduct of classes. For corpus analysis, we consider studies on literacy (ROJO, 2009, 2012, 2016; TFOUNI, 2010; SOARES, 1998; DUDENEY, G; HOCKLY, N; PEGRUM, M., 2016; KLEIMAN, 2006) and contributions theoretical about the notions of discursive / textual genre (BAKHTIN, 2003; BAKHTIN, VOLOCHINOV, 2006; MARCUSCHI, 2008). The data point to a perspective of work in Portuguese focused on digital literacy through textual / discursive genres that circulate in the fields of human activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana dos Santos Nogueira, Federal University of Goiás

Doutoranda em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Universidade Federal de Goiás.

Eliane Marquez da Fonseca Fernandes, Universidade Federal de Goiás

Pós-Doutorado em Educação pela UnB (2011) e Doutorado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2007) e atualmente trabalha como professora do nível Associado 2 na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás.

References

ANDRADE, C. S. M; FERNANDES, E. M. F. F; SOUZA, M. A. As tecnologias como ferramentas na educação linguística: a BNCC e a visão dos professores. Texto livre: linguagem e tecnologia, v. 12, n. 2, p. 30-46, mai.-ago. 2019. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/15124/1125612555. Acesso em: 12 fev. 2020.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. M. Marxismo e Filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 12 fev. 2020.

______. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 10 jul. 2014.

______. Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Conhecimentos de Língua Portuguesa e Literatura. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 12 fev. 2020.

______. Diretrizes Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 fev. 2020.

______. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio/a-area-de-linguagens-e-suas-tecnologias. Acesso em: 12 fev. 2020.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Trad. Ana Cristina Nasser. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 295-316.

DUDENEY, G; HOCKLY, N; PEGRUM, M. Da pesquisa às implicações. In: ______letramentos digitais. Trad. M. Marcilino. São Paulo: Parábola, 2016. p. 15- 60. Cap 1

GUEDES, I. C. O; BRESSANIN, J. A; SOARES, N. de P. Os sentidos do ensino de Língua Portuguesa na BNCC para o Ensino Médio. Traços de linguagem. V.3, n.1, p. 35-46, 2019. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/article/view/4126/3291. Acesso em: 09 de nov. de 2019.

KLEIMAN, Â, B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: ____ (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 9ª reimpressão. Campinas: Mercado das Letras, 2006.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In: ______. (Org.). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. p. 25-44.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais no ensino de língua. In: MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008. p.143-186.

MENEZES DE SOUZA, L.M.T. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R. F. e ARAUJO, V. A. (Orgs.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/595539/Para_um_redefini%C3%A7%C3%A3o_de_letramento_cr%C3%ADtico_conflito_e_produ%C3%A7%C3%A3o_de_significa%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 12 fev. de 2020.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

______. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

______. Novos letramentos, tecnologias, gêneros do discurso. In: SOUZA, S. e SOBRAL, A. (orgs.). Gêneros entre o texto e o discurso: questões conceituais e metodológicas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. P.127-149.

SILVA, E. M. O. O letramento crítico e o letramento digital: a web no espaço escolar. Revista X. V. 2, p. 32, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/46572/29526. Acesso em: 15 de jan. de 2020.

SOARES, M. Letramento, um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

TFOUNI, L. V. Letramento – mosaico multifacetado. In: TFOUNI, L. V. (org). Letramento, escrita e leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 217- 228.

Published

2020-11-08

Issue

Section

Artigos - Dossiê