DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE: CONTRIBUTIONS TO THE PROGRAM CONTINUED FORMATION OF PROINFO/MEC
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v8i1.13144Keywords:
Digital Technologies (TD), Curriculum, Continuing EducationAbstract
This article is a research in education and is about data observed from an investigation of teaching practices through documentary analysis of didactic material, official documents of programs of the Ministry of Education (MEC) and aims to present a discussion about the use of Digital Technologies (TD) for Education in public schools and the knowledge needed by the teacher to act against this demand, taking as a reference and study the teacher of the early years of elementary school. As theoretical support we have the conceptions of digital technologies in education (MARCUSCHI; XAVIER, 2010), (PIMENTEL; COSTA, 2017), the multi-elements and multimodality with (ROJO; MOURA, 2019), cyberculture with (LÉVY, 2009). And as a methodological basis (SAMPIERI; COLLADO; LÚCIO, 2013). The research was carried out in a school located using information from the MEC portals (BRASIL, 2017). The research was carried out at a school located using information from the MEC portals. At first, we reflected on the insertion of technological resources in basic education schools and the reaction of the school community to this new format and teaching methodology, highlighting the need for adaptation and changes in the practices of teachers, students and the entire community. school. The research exposes concepts about curriculum and praxis for this new pedagogical proposal. The work ends by demonstrating possibilities of use of media by the teacher of the early years and in the final considerations demonstrating the results with possibilities of using digital technologies in pedagogical contexts in a public school. For the initial years, the research showed that the e-mail and blog resources can be used effectively in the teaching of the Portuguese language, especially in the written textual production and in reading.
Downloads
References
ANDRADE, J. Z. de; CAMPOS, G. H. B. de. TIC e currículo uma conjugação possível. In: Novas Tecnologias na Educação. V. 13, Nº 2. Publicado em: dezembro, 2015. CINTED-UFRGS. Disponível em: <http://br.youtube.com/watch?v=szNSCklQnWY>. Acesso em: 13 abril de 2020.
DOWBOR, L. Entrevista concedida à Rede Vida sobre Educação e Tecnologia Publicada em maio de 2004. Disponível em: <http://br.youtube.com/watch?v=szNSCklQnWY>. Acesso em: 22 ago. 2018.
FNDE. Sobre o ProInfo. Publicado em: dezembro de 2017. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/proinfo/sobre-o-plano-ou-programa/sobre-o-proinfo?tmpl=component&print=1/>. Acesso em: 13 de abril de 2020.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. (Trad. Carlos Irineu da Costa). São Paulo: Editora 34, 2009.
MARCUSCHI, L. A; XAVIER, A. C. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção e sentido. 3.ed. São Paulo: Contez, 2010.
PIMENTEL, F. S. C; COSTA, C. S. A. A cultura digital no cotidiano das crianças: apropriação, reflexos e descompassos na educação formal. In: COSTA, C. S. A. PINTO,
A. C. (Orgs). Tecnologias digitais da informação e comunicação na educação. Maceió: EDUFAL, 2017.
ROJO, R. H. R. Escola Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
ROJO, R. H. R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, R. H. R; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
ROMANI, C. Explorando tendências para a educação do século XXI. Cadernos de Pesquisas: novas tecnologias, velhas situações na educação infantil. Brasília: Liber, 2012.
REBOUCAS, F. Cibercultura. Disponível em <http://www.infoescola.com/comunicacao/cibercultura/>>. Acesso em: 08 abr. 2018.
SAMPIERE, R. H; COLLADO, C. F; LUCIO, M. del B. Metodologia de Pesquisa. Tradução de Daysy Vaz de Moraes. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SOARES, M. Alfabetização e Letramento. 7. Ed. São Paulo: Contexto, 2017.
VALENTE, J. A. Informática na Educação: instrucionismo x construcionismo. Disponível em: <http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/tecnologia/0003.html>. Acesso em: 12 set. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.