EDUCATIONAL BLOG MEDIATION TOOLS IN COLLABORATIVE WRITING OF OPINION ARTICLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v8i1.13146

Keywords:

Mediation tools, educational blog, collaborative writing

Abstract

Technological resources are nowadays part of people's lives and can be used as interaction tools for teaching writing in the school environment. This research aims to analyze the use of mediation tools of an educational blog in collaborative writing of opinion articles. This research is justified due to the fact that the potential mediator of digital tools has still been little explored in collaborative reading, production, and rewriting of texts. This is a study on digital information and communication technologies (DICT) and is based on authors such as Barroso and Coutinho (2009), Carvalho et al. (2006), Costa (2014), Franco (2005), and Pinheiro (2011), among others. A qualitative approach was adopted, complemented by a quantitative approach to measure the data, according to the action research method, within the Applied Linguistics scope. The research object is the mediation tools provided by an educational blog in collaborative writing activities made by 3rd year students of a state public high school, located in Teresina, Piauí, in the production of opinion articles on the topic: the culture of aesthetics in Brazil, on the blog entitled 'Mentes que opinam'. The results show that the majority of the blog mediation tools used are text posting (100%), space for comments (91.3%), publications archive (82.6%), hypertext links (61.9%), and blog search (42.9%). In conclusion, the mediation tools text posting, space for comments, and publications archive are indispensable, and hypertext links and blog research are complementary in collaborative writing. This allows the interaction of the participants and the sharing of ideas in the production and rewriting of opinion articles on an educational blog.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naziozênio Antonio Lacerda, Federal University of Piauí

Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Professor associado da graduação e da pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Jaqueline Silva Santos, Universidade Estadual do Piau

Mestranda em Linguítica (área de Linguagem e Cultura) no Mestrado Acadêmico em Letras da Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

References

AZZARI, Eliane Fernandes; CUSTÓDIO, Melina Aparecida. Fanfics, google docs...a produção textual colaborativa. In: ROJO, Roxane (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 73-92.

BARROSO, Marta; COUTINHO, Clara. Utilização da ferramenta Google Doc´s no ensino das ciências naturais com alunos do 8º ano de escolaridade. Revista Iberoamericana de Informática Educativa. [S.I.], n. 9, p. 10-21, Enero- Junio, 2009. Artículos. BLOG Mentes que Opinam. Disponível em: https://produzindohistorias.blogspot.com.br Acesso em: 18 abr. 2019

CARVALHO, Ana Amélia Amorim et al. Blogue: uma ferramenta com potencialidades pedagógicas em diferentes níveis de ensino. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 7, Braga, Portugal, 2006. Actas... Braga: CIED, 2006. p. 635-652. Disponível em:<http://hdl.handle.net/1822/5915>. Acesso em: 13 nov. 2017.

COSTA, Maria Alcione Gonçalves da. O blog como ferramenta de ensino da escrita: comentários em cena. Revista Diálogos, n.12, set./out. 2014, p. 5-28.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna. A disciplina e a pratica da pesquisa qualitativa.

In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna (Orgs). Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FRANCO, Maria de Fátima. Blog educacional: ambiente de interação e escrita colaborativa. XVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE. UFJF, 2005. p. 309-319. Disponível em: www.bie.org/pub/index.php/sbie/article/download/416/402 Acesso em: 18 abr. 2018.

FILIPPO, Denise. Pesquisa-ação em sistemas colaborativos. In: PIMENTEL, Mariano; FUKS, Hugo (Orgs.). Sistemas colaborativos. Rio de Janeiro: Campus/Elsevier, 2011. p. 449-466. [Cap. 26]

KÖCH, Vanilda Salton; BOFF, Odete Maria Benetti; MARINELLO, Adiane Fogali. Leitura e produção textual: gêneros textuais do argumentar e do expor, 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

PINHEIRO, Petrilson Alan. A escrita colaborativa por meio do uso de ferramentas digitais: ressignificando a produção textual no contexto escolar. Calidoscópio, v. 9, n. 3, p. 226-239, set./dez. 2011.

PINHEIRO, Najara Ferrari. Para além da escola: o blog como ferramenta de ensino aprendizagem. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia (Orgs.). Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, 2013. p. 207-231 [Cap. 10] (Estratégias de Ensino).

SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda C. Língua, linguagem e mediação tecnológica. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, 49(2), p. 419-440, jul./dez. 2010.

SILVA, Wagner Rodrigues; GONÇALVES, Adair Vieira. Pesquisas a serem lembradas na linguística aplicada: participante e pesquisa-ação. In: GONÇALVES, Adair Vieira; SILVA, Wagner Rodrigues; GÓIS, Marcos Lúcio de Sousa (Orgs.). Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes, 2014. p. 53-80.

Published

2020-11-08

Issue

Section

Artigos - Dossiê