Narratives of the Cerrado: the voices from the woods for an antiracist linguistic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/232521.8.1-4

Keywords:

Linguistic education, Antiracist education, Escrivivência, Memories, Mater-narratives

Abstract

The structure of the modern colonial world mobilized several projects of domination of nature, territories, and bodies, inferiorizing the colonized populations. Illustrated modernity self-proclaimed itself as universal and unique, invalidating any other form of being, feeling, thinking, acting, and talking: ontoepistemicide. Languages of colonization were introduced in the colonized territories as languages of culture and knowledge, delegitimizing all others: languagecide. Catholicism was imposed as the unique religion, and Christianity and the unique system to deal with the holy and the world. In order to be rational, civilized, and to conform to the new order, human beings must lose their divinity and their link with the Cosmos, though not completely. School and church took it upon themselves the harsh role of normatizing the “new man”. The goal of this discussion is to problematize the existence of cosmogonies and ontoepistemologies which manifested in cosmolinguistic practices and in mater-narratives from the Cerrado, which express the maintenance of the link of human beings with nature and the holy, in spite of modernity/coloniality. With this problematization, I intend to propose strategies for the strengthening of the mater-narratives and the cosmolinguistic practices, creating spaces and situations for the insurgence and installation of collective ancestral memories, by means of “escrevivência” (EVARISTO, 2020), in language classes, aiming for an antiracist linguistic education. I hope that with the practice of “escrevivência”, understood as “the writing of us” (NUNES, 2020), as a pedagogical locus in the language classes, school may potentialize writing as a political act for minorities, more specifically women from excluded groups, for whom writing has been historically denied. Thus, going beyond literature, “escrevivência” may surge in schools, in the teaching of languages, as an ally for subalternized women who fight for more social and political equality. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANZALDÚA, Gloria. Bordelands/La frontera – the new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 2012.

BRANDÃO-TAPUIA, Welington Vieira. Relatório de Etapa de Estudos em Terras Indígenas – Terra Indígena Carretão. Licenciatura em Educação Intercultural, Núcleo Takynahakỹ de Formação de Professores Indígenas, Universidade Federal de Goiás, 2014.

COLLINS, Patricia Hill. Black Feminist Thought: knowledge, consciousness, and the Sociolinguística: New York: Routlegde, 2000.

DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós – reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

ESPOSITO, Roberto. El dispositivo de la persona. Manantial. Buenos Aires, 2000.

EVARISTO, Conceição. Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós - reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-46.

FURNAS. Sistema Furnas – Usina de Serra da Mesa. s/d. Disponível em: https://www.furnas.com.br/subsecao/129/usina-de-serra-da-mesa---1275-mw?culture=pt. Acesso em: 4 out. 2020.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.

hook, bell. Ensinando a transgredir – A educação como prática de liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

IPAXI’AWYGA, Gilson. Apontamentos de aula na disciplina Aspectos Interculturais da Linguagem. Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Área de Estudos Linguísticos, segundo semestre de 2018.

IPOL – Instituto de Investigação e Desenvolvimento em Política Linguística. Lista das línguas cooficiais em municípios brasileiros. Disponível em: http://ipol.org.br/lista-de-linguas-cooficiais-em-municipios-brasileiros. Último acesso em: 11 dez. 2020.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Ay kakyri Tama/ Eu moro na cidade. São Paulo: Pólen, 2018.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LIMA, Hildomar José de. Interpretação transemiótica de práticas escritas em português por pessoas surdas. 2020. 191 f. (Tese de Doutorado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, 2020.

MACHADO, Ana Elizabete Barreira. Posturas sociolinguísticas decoloniais do Povo Tapuia do Carretão. 2016. 150 f. (Dissertação de Mestrado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Letras, 2016.

MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana Rosa. Comunicação Oral, Workshop Anti-racist Education: turning visible what some eyes “don’t see”. In: XVI ENFOPLE – Universidade Estadual de Goiás, 2020.

NUNES, Isabella Rosado. Sobre o que nos move, sobre a vida. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós – reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 10-24.

REZENDE, Tânia Ferreira. Polifonia ontoepistemológica transcultural em gêneros do discurso oral. Artigo inédito que compõe o relatório de pesquisa de pós-doutoramento da autora, 2019.

RICH, Adrienne. The burning of paper instead of children.

https://www.angelfire.com/poetry/philosophyofkate/recommendpoets/adriennerich/burning.html

RODRIGUES-TAPUIA, Eunice Moraes da Rocha. Narrativas Tradicionais do Povo Tapuia. 2020. 130 f. (Dissertação de Mestrado) – Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás, 2020.

RODRIGUES-TAPUIA, Eunice Moraes da Rocha. Comunicação Oral, Workshop Anti-racist Education: turning visible what some eyes “don’t see”. In: XVI ENFOPLE – Universidade Estadual de Goiás, 2020.

RODRIGUES-TAPUIA, Eunice Moraes da Rocha. Português Tapuia: um signo de resistência indígena. Porto das Letras, Porto Nacional, Dossiê Sociolinguística: os Olhares do Sul na Desestabilização dos Modelos Herdados, v. 4, n. 1, 2018. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/issue/view/244. Acesso em: 11 dez. 2020.

RODRIGUES-TAPUIA, Eunice da Rocha Moraes. Processo sócio-histórico de formação do Português Tapuia. Trabalho de Conclusão de Curso em Educação Intercultural-Ciências da Linguagem. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, Núcleo Takinahakỹ de Formação Superior Indígena, 2011.

SOUZA, Raquel Castilho Souza; ANDRADE, Karylleila; REZENDE, Tânia Ferreira. O currículo intercultural da escola indígena Akwẽ do Tocantins-BR em uma perspectiva decolonial. In: CARVALHO, Roberto Francisco de. et. al. (Orgs.). Educação escolar no Tocantins – política, currículo e prática. Curitiba, 2020, p. 189-207.

Narrativas orais

Dona Ana Borges; Dona Marta Benzedeira e outras. Cantos, rezas, causos e saberes em matrinarrativas cerradeiras. Em: REZENDE, Tânia Ferreira. Memórias, linguagens e saberes do Cerrado no Vale do São Patrício em Goiás. (inédito).

Martim vaqueiro e lenhador. Causos de trabalhador e mentiras de pescador: saberes e invenções nos causos e nas lendas das beiras de estrada. Em: REZENDE, Tânia Ferreira. Memórias, linguagens e saberes do Cerrado no Vale do São Patrício em Goiás. (inédito).

Published

2021-11-20

Issue

Section

Artigos - Dossiê