Metodologia e ensino do gênero conto popular na escola

Authors

  • Ivan Vale De Sousa Federal University of Southern and Southeastern Pará image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v5i2.13224

Keywords:

Textual genres. Orality. Popular story. School contexto.

Abstract

The teaching methodology of the textual genres in the learning proposals starts from the valorization of the oral development skills, of the writing and the reflection in the promotion of the teaching, since to study the textual genres implies to reaffirm them like contents of the language. Thus, the objectives of this work are: to reflect the relevance of the textual genres in the process of citizen education, of proficient and autonomous readers in the school context; to present the definitions and specificities of the genre popular tale with the possibility of working in the light of the linguistic variation in the teaching of Mother Tongue; to discuss the insertion and production of the popular tale in the enrichment of social and literary literacy students based on the oral tradition of the popular text; to present and to analyze two productions of popular tale carried out in the pedagogical context of Elementary School. The methodology inserted in this work is justified by the reflection and practice oftextual genres in the schooling process in the classroom. Thus, it is expected that these reflections contribute to the textual work in the promotion of language and its variants in the school. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Vale De Sousa, Federal University of Southern and Southeastern Pará

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Especialista em Gramática da Língua Portuguesa: reflexão e ensino pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense. Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela Universidade de Brasília. Especialista em Docência da Língua Inglesa pela AVM Faculdade Integrada. Professor de Língua Portuguesa na Escola Municipal de Ensino Fundamental Novo Horizonte.      

References

ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.ARAGÃO, M. S. S. Aspectos léxico-semânticos do conto popular.In: PROFALA –Grupo de Pesquisa. Universidade Federal do Ceará, 2013. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2017.BORGATTO, A. M. T.; BERTIN, T. C. H.; MARCHEZI, V. L. C. Projeto Teláris: português.Ensino Fundamental 2. 2ª ed. São Paulo: Ática, 2015.BUSATTO, C. Contare encantar: pequenos segredos da narrativa. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.CASCUDO, L. C. Literatura oral no Brasil. São Paulo: Global, 2006.DIONISIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.HAURÉLIO, M. Contos folclóricos brasileiros. São Paulo: Paulus, 2010.KOCH, I. V. As tramas do texto. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2014.LEAL, J. C. A natureza do conto popular. Rio de Janeiro: Conquista, 1985.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 5, n. 2, p. 111-131, jul.-dez. 2017131LOPES-ROSSI, M. A. G. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.MARCUSCHI, A. L. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010a._______. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10ª ed. São Paulo: Cortez, 2010b.MEURER, J. L. Integrando estudos de gêneros textuais ao contexto de cultura. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.SOUSA, I. V. Letramento literário e tecnologia na escola inclusiva. In: Ribanceira –Revista de Letras da Universidade do Estado do Pará –UEPA, n. 10, jul./set., 2017. Disponível em: <https://paginas.uepa.br/seer/index.php/ribanceira/article/view/1244>. Acesso em: 02 out. 2017.TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2018-06-01

Issue

Section

Artigos - Dossiê