A RETHORICAL STUDY OF RESULTS ANALYSIS AND DISCUSSION IN ACADEMIC ARTICLES WRITTEN BY STUDENTS OF THE LETTER COURSE
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i1.13206Keywords:
Experimental Academic Article.Rhetorical analysis. Discursive Community.Discursive Genre.Abstract
n this article, as main objective, we analyze and compare the rhetorical description of the section of analysis and discussion of the results of the academic article article in academic reading and writing activities with students of Literature (Portuguese Language and Literature), namely students of the last semester of the Faculty of Philosophy Dom Aureliano Matos / Fafidam. In this study, we are anchored in the work of Bakhtin (1979, 1992, 1997); Swales (1990, 2004); Bhatia (1993, 1997) and, more specifically for the analysis of academic genres, referring to the researches of Bernardino (2007); Biasi-Rodrigues (1998); Motta-Roth (1995, 2001); Oliveira (2005); Bezerra (2006); Paiva (2011, 2018); Paiva and Duarte (2017) about the rhetorical organization of textual genres linked to the production of written discourse of their peers in the academic community. Therefore, this research was able to contextualize the production, use and circulation of these academic textual genres in this discursive community through the description of the rhetorical organization, it was possible to explain the purposes communicative, stylistic features, as well as the compositional structure of these academic genres.
Downloads
References
ASKEHAVE, I.; SWALES, J. M. Genre indentification and communicative purpose: a problem and a possible solution.Applied Linguistics, v.22, n.2, p. 195-212, 2001.BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucite, 1979._____. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, [1953] 1992.______. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, [1952-1953] 1997. p. 279-326.______. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 2. ed. Trad. Paulo Bezerra). São Paulo: Editora Unesp, 2003.BERNARDINO, C. G. O metadiscurso interpessoal em artigos acadêmicos: espaço de negociações e construção de posicionamentos. 2007. 243f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.BEZERRA, B. G. Gêneros introdutórios em livros acadêmicos.2006. 256f. Tese (Doutorado em Linguística). Pernambuco: Universidade Federal de Pernambuco.BIASI-RODRIGUES, B. Estratégias de condução de informações em resumos de dissertações.1998. 211f. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal de SantaCatarina.BHATIA, V. K. Analysing Genre:language use in professional settings. London: Longman, 1993.BRAIT, B. “Análise e teoria do discurso”. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin –outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006. DODD, J. The ACS style guide:a manual for authors and editors. Washington, DC: Library of Congress in Publication Data, 1986. HEMAIS, B.; BIASI-RODRIGUES, B. Princípios teóricos metodológicos para análise de gêneros na perspectiva de J. M. Swales. In: MEURER, V. L.; BONINI, A.; MOTA-ROTH, D. Gênero: teorias métodos e debates. São Paulo: Parábola, 2005.HENDGES, G. R. Novos contextos, novos gêneros:a revisão de literatura em artigos acadêmicos eletrônicos. 2001. 126f. Dissertação (Mestrado em Letras). Santa Maria, Universidade Federal de Santa Maria.HYLAND, K. Disciplinary discourse:social interactions in academic writing. Singapura: Pearson Edacation Limited, 2000.IVANIČ, R. Writing and identity:the discoursal construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1998.KNORR-CETINA, K.D. The manufacture of knowledge.Oxford: Pergamon, 1981.
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 6, n. 1, p. 113-133, jan.-jul. 2018132LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. (Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha). São Paulo: Cortez, 2001.MARCUSCHI, L. A. A questão metodológica na análise da interação verbal: os aspectos qualitativo e quantitativo. IV Encontro Nacional de Interação em Linguagem Verbal e Não-Verbal:Metodologias Qualitativas, Universidade de Brasília, 22-24 de abril, 1999.______. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade.In: DÍONISIO, A. P. et al. Gêneros Textuais e Ensino.Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.MOTTA-ROTH, D. Rhetoricalfeatures and disciplinary cultures:a genre basedstudyof academic book reviews in linguistics, chemistry, and economics. 1995. 356f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Universidade Federal deSanta Catarina,Florianópolis.______. Redação acadêmica:princípios básicos.Santa Maria: UFSM/Imprensa Universitária, 2001.______. A construção social do gênero resenha acadêmica. In: MEURER, J. L. & MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros textuais:subsídios para o ensino da linguagem.Bauru: EDUSC, 2002. p.77116, 2002b.MONZÓN, A. J. B. Construção de banco de questões para exames de proficiência em inglês para programas de pós-graduação. 2009. 152f. Dissertação (Mestrado em Linguística). São Carlos: UFSCar.OLIVEIRA, A. C. A. de. Memorial Acadêmico:contexto comunicativo-situacional de produção e organização retórica do gênero. 2005. 184f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Fortaleza: Universidade Federal do Ceará –UFC.OLIVEIRA-SILVA, F. G. de.;DUARTE, A.L.M.(Re)construindo a Identidade e a Estética da Pesquisa Acadêmica: concepções prototípicas de produção do gênero artigo científico. In: Amostra de Trabalhos da Monitoria da XIII Semana Universitária. Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, 2008, pp. 1-18._______. A monitoria como espaço de construção de posicionamentos e produção de gêneros textuais acadêmicos. In: Amostra de Trabalhos da Monitoria da XV Semana Universitária.Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, 2009, pp.1-23.PAIVA, F. J. de O. Artigo Acadêmico Experimental: uma análise da experiência de escrita de alunos iniciantes do Curso de Letras da UECE, campusLimoeiro do Norte (FAFIDAM). 2011. 166f. Monografia (Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e suas respectivas Literaturas). Limoeiro do Norte-CE: Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos, UECE.PAIVA, F. J. de O. O monitor de disciplina em ação: uma análise das práticas de letramentos em atividades de produção de gêneros em um curso de licenciatura. Revista Multidebates. v. 2. n. 1. Palmas/TO, pp. 83-109, mar. 2018._______.;DUARTE, A. L. M. Uma análise do artigo acadêmico experimental: as práticas discursivas e as experiências de escrita de alunos iniciantes do curso de letras.
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 6, n. 1, p. 113-133, jan.-jul. 2018133Mosaico(Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas –UNESP), São José do Rio Preto, SP –Brasil, 2017, pp. 374-402.SWALES, J. M. the function of one type participle in a chemistry text. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J.C.; SOUSA, S.C.T. de. (Orgs). Gêneros textuais e comunidades discursivas:um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autentica Editora, p. 17-32, 2009._______. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: University Press, 1990._______. Re-thinking genre:another look at discourse community effects comunicação apresentada em Re-thinking GenreColloquium, Ottawa: Carleton University, 1992._______. Genre and engagement. Revue belge de philology et d ́historie,v. 71, p. 687-698,1993._______. Other floors, other voices:a textography of a small university building. Mahwah, N.J.Lawrence Erbaum, 1998._______. Research genres:explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.