FROM THE PLOT TO THE RUNWAY OF NARRATIVE RESEARCH: EXPERIENTIAL KNOWLEDGE IN MATHEMATICS TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.14712

Keywords:

narrative research, teaching mathematics, experiential learning

Abstract

The work addresses narratives from teachers at the Federal Institute of Sertão Pernambucanoabout the experiential learning of mathematics teaching woven into the daily teaching routine. From this perspective, the article aims to understand how experiential learning from teaching mathematics emerges narratively from training processes. The studyis qualitative in nature, believing that the subject and the formative reality are conceived as inseparable, and in the approach of narrative research characterized by being a comprehensive/interpretive process of the narratives and experiences of seven collaborators who work as mathematics teachers High School at the Federal Institute of Sertão Pernambucano. The research device was the reflective studio, developed in six sessions. When considering such a device for this study, the act of narrating was valued, as it is through narrative that one has the possibility of understanding life and the world in its complexity. As it is narrated, the subject is provoked to critically reflect on the facts of the experience and, for this very reason, these become events because they are imbued with meanings. The results allow us to conclude that the experiential learning of teaching mathematics is woven into the micro formative relationships that teachers develop by inhabiting the teaching profession in everyday schoollife, producing knowledge, and lived experiences. The work also revealed that teachers are concerned about students' learning conditions and teaching that is linked to the students' daily life and training needs.Keywords:narrative research; teaching mathematics; experiential learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 6. ed. Joinville: UNIVILLE, 2006. p. 75-106.ANTUNES, Celso. Professores e Professauros. Petrópolis: Vozes, 2010.BRAGA, Elinaldo Menezes; LUCINI, Marizete. Estudo de experivivências: um outro jeito de fazer pesquisa.Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13004, 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13004Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13004. Acesso em:25 mar. 2024.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. TraduçãoGrupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação:figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio deJaneiro: Pallas, 2016.LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.LIMA, Emília Freitas de. Sobrevivências no início da docência.Brasília: Líber Livro, 2006.LIMA, Maria EmíliaCaxieta deCastro; GERALDI, CorintaMariaGrisolia; GERALDI, JoãoWanderley. O Trabalho com narrativas na investigação em Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015.DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698130280Disponível em:https://www.scielo.br/j/edur/a/w7DhWzM5mB4mZWLB5hthLVS/?lang=pt.Acesso em:12 set. 2022.NÓVOA, Antonio. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.TOLENTINO, Jucileidedas DoresLucas; FERREIRA, AnaCristina; TORISU, EdmilsonMinoru. Autoeficácia matemática e motivação para aprender na formação inicial de pedagogos.Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 36, 2020.DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698227158Disponível em:https://www.scielo.br/j/edur/a/Rr8j5WvqKyp7rztt3jj6ZSr/?lang=pt.Acesso em:12 set. 2022.RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação. Lisboa: Edições 70, 2010.SILVA, AméricoJunior Nunesda. Formação lúdica do futuro professor de matemática por meio do laboratório de ensino.2014. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade de Brasília (UNB). Brasília, 2014.SILVA, FabrícioOliveirada. Formação docente no PIBID:Temporalidades, trajetórias e constituição identitária. 2017. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade do Estado da Bahia. Salvador, 2017.SILVA, FabrícioOliveirada. Ensino de filosofia na docência universitária: práticas educativas na/da formação de professores de filosofia.Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 7,n. 21, p. 307-323, 2022.DOI: https://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p307-323Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14641Acesso em:12 ago. 2022.SILVA, FabrícioOliveirada; LIMA, AnaCarlaRamalhoEvangelista; VIEIRA, AndréRicardoLucas.Profissão docente em questão: o habitar as práticas de ensino universitário na formação de professores.RevistaPráxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11576, 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11576Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11576.Acesso em:19 dez. 2023.

VASCONCELOS, Celso dosSantos.Metodologia Dialética em Salade Aula. Revista de Educação AEC, Brasília, n. 83, 1992.Disponível em: http://www.celsovasconcellos.com.br/Textos/MDSA-AEC.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.

Published

2024-05-24