“When children's participation is a mirage”: obstáculos en contextos educativos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v21i52.13456

Keywords:

children’s participation, educational contexts, obstacles

Abstract

The legal, political, and symbolic recognition of children's participation rights, stemming from the Convention on the Rights of the Child in 1989, in conjunction with scientific recognition facilitated by the development of Social Studies of Childhood, has contributed to a process of paradigmatic transition and alteration in the ways of understanding childhood and children. However, the analysis of reality points to a gap between discourses and practices regarding the effectiveness of children's participation in educational contexts. Building upon these premises, two case studies were undertaken in two public schools in Lisbon, as part of Project SMOOTH - Educational Common Spaces, Passing through enclosures and reversing Inequalities (European Commission). The observations and interviews conducted with children and professionals from the two educational contexts (formal and non-formal), between March 2022 and June 2023, make it possible to identify three logics - divergent temporalities, organizational dynamics, and pedagogical practices - that hinder the promotion of children's right to participation in those contexts and, consequently, point to schools as spaces of (limited) democracy in the lives of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catarina Tomás, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais

Doutora em Estudos da Criança, Sociologia da Infância pela Universidade do Minho. Docente na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa.

Investigadora Integrada do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA) da

Universidade Nova de Lisboa, Portugal.

Contribuição de autoria: Investigação; Metodologia;Análise dos dados; Administração do Projeto; Redação-revisão.

Carolina Gonçalves, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Nova de Lisboa e

Université Paris Nanterre. Docente na Faculté d’Éducation da Université de Sherbrooke,

Canadá. Investigadora Integrada do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais

(CICS.NOVA) da Universidade Nova de Lisboa, Portugal.

Contribuição de autoria: Investigação; Metodologia; Análise dos dados; Redação-revisão.

Juliana Gazzinelli, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais

Doutora em História, Política e Bens Culturais pelo CPDOC/FGV.

Investigadora Integrada do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA) da Universidade Nova de Lisboa, Portugal.

Contribuição de autoria: Investigação; Metodologia; Análise dos dados; Redação-revisão.

References

BIESTA, Gert. World-centred education: A view for the present. Londres: Routledge, 2021.

BRAGA, Altamiro; TORRES, Leonor L. A agenda e o discurso da qualidade em educação: Os limites da participação democrática nas escolas do Brasil e de Portugal. Educação, Sociedade & Culturas, n. 61, 2022. p. 73–91. Disponível em: https://doi.org/10.24840/esc.vi61.43. Acesso em: 16 dez. 2023.

COCKBURN, Tom. Rethinking children’s citizenship. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.

COLLET-SABÉ, Jordi. Democratic commoning schools. First notes on producing democratic schools through commoning practices. Londres: Routledge, 2020.

COOKE, Bill; KOTHARI, Uma (eds). Participation: The new tyranny? Londres: Zed books, 2001.

DAGNINO, Evelina. Construção democrática, neoliberalismo e participação: os dilemas da confluência perversa. Política e Sociedade, v. 3, n. 5, 2004. p. 139- 164.

DIOGO, Ana; FERREIRA, Manuela; MELO, Benedita Portugal. A interiorização da performatividade pelas crianças: lógicas de fabricação do bom aluno no ensino primário. Educação & Sociedade, 44, p. e265864, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GDtnD66tjBgs3QHCspwmcWh/. Acesso em: 22 jul. 2023.

FERNANDES, Natália. Ética na Pesquisa com Crianças / Ethics on Research with Children. In: TOMÁS, C. et al. (Orgs.). Conceitos-chave em Sociologia da Infância. Perspetivas Globais / Key concepts on Sociology of Childhood. Global Perspectives. Braga: UMinho Editora, 2021. p. 227-234. DOI: 10.21814/uminho.ed.36.28. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.21814/uminho.ed.36.28 Acesso em: 16 dez. 2023

FERREIRA, Manuela; TOMÁS, Catarina. Neoliberalismo, Educação de infância e o mito de Procusto: políticas e práticas em Portugal. Zero-a-Seis, v. 23, n. 44, 2021. p. 1449-1473. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79719. Acesso em: 10 ago. 2023.

FUNG, Archon; WRIGHT, Erik Olin. (Eds.) Deepening democracy: institutional innovations in empowered participatory governance. Londres: Verso, 2003.

GARCIA- QUIROGA, Manuela; AGOGLIA, Irene Salvo. Too Vulnerable to Participate? Challenges for Meaningful Participation in Research with Children in Alternative Care and Adoption. International Journal of Qualitative Methods, 2023. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1609406920958965. Acesso em: 10 ago. 2023.

JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. Theorising childhood. Cambridge: Polity, 1998.

LARKINS, Cath. Enacting children’s citizenship: Developing understandings of how children enact themselves as citizens through actions and acts of citizenship. Childhood, v. 21, n. 1, 2014. p. 7-21. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0907568213481815. Acesso em: 23 jul. 2023.

LISTER, Ruth. Unpacking children’s citizenship. In: INVERNIZZI, Antonella; WILLIAMS, Jane. (Eds.). Children and citizenship. Londres: SAGE, 2008. p. 9-19.

LOCATELLI, Rita. Education as a public and common good: Reframing the governance of education in a changing context. UNESCO Education, research and foresight: working papers. 2018. p. 1-17.

McMELLON, Christina; TISDALL, E. Kay M. Children and young people’s participation rights: looking backwards and moving forwards. International Journal of Children’s Rights, v. 28, p. 157-182, 2020. DOI: 10.1163/15718182-02801002. Disponível em: https://brill.com/chil. Acesso em: 28 set. 2024.

NAÇÕES UNIDAS. Convenção sobre os Direitos da Criança. Assembleia Geral das Nações Unidas, Resolução 44/25, de 20 de novembro de 1989. Disponível em: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child. Acesso em: 28 set. 2024.

NÓVOA, António. O espaço público da educação: Imagens, narrativas e dilemas. In: Espaços de Educação, Tempos de Formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002. p. 237 - 263.

PECHTELIDIS, Yannis; KIOUPKIOLIS, Alexandros. Education as Commons, Children as Commoners: The Case Study of the Little Tree Community. Democracy and Education, v. 28, n.1, Article 5, 2020. Disponível em: https://democracyeducationjournal.org/home/vol28/iss1/5/. Acesso em: 20 jul. 2023.

PROUT, Alan. The future of childhood. Londres: Routledge Falmer, 2005.

ROSA, Ivana Martins da; FERREIRA, Manuela. Linhas que falam: rotas (re)desenhadas no percurso de uma etnografia com crianças. Política & Trabalho: Revista de Ciências Sociais, João Pessoa, n. 57, p. 117-134, jun./dez. 2022. ISSN 1517-5901. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/politicaetrabalho/article/view/60053. Acesso em: 20 jul. 2023.

SARMENTO, Manuel Jacinto; TOMÁS, Catarina. A infância é um direito?. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, [S. l.], 2020. p. 15–30. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/10133. Acesso em: 01 ago. 2023.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A Sociologia da Infância portuguesa e o seu contributo para o campo dos estudos sociais da infância. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar, v. 8, n. 2, 2018. p. 385-405. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/669/pdf. Acesso em: 01 ago. 2023.

SPYROU, Spyros. Children as future-makers. Childhood, v. 27, n. 1, 2020. p. 3–7. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0907568219884142. Acesso em: 01 ago. 2023.

STOECKLIN, Daniel; BERCHTOLD-SEDOOKA, Ayuko; BONVIN, Jean-Michel. Children’s Participatory Capability in Organized Leisure: The Mediation of Transactional Horizons. Societies, v. 13, 2023. p. 33. Disponível em: DOI: 10.3390/soc13020033. https://doi.org/10.3390/soc13020033. Acesso em: 01 ago. 2023

TALI, Gal; DURAMY, Benedetta Faedi. International Perspectives and Empirical Findings on Child Participation: From Social Exclusion to Child-Inclusive Policies. Oxford: Oxford University Press, 2015.

TOMÁS, Catarina. Introduction to Part I. In: GAITÁN, Lourdes, PECHTELIDIS, Yannis, TOMÁS, Catarina & FERNANDES, Natália (org), Children’s Lives in Southern Europe. Edward Elgar, 2020. p. 11–13. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.5.1. Acesso em: 01 ago. 2023

TREVISAN, Gabriela de Pina. “Somos as pessoas que temos de escolher, não são as outras pessoas que escolhem por nós”. Infância e cenários de participação pública: uma análise sociológica dos modos de codecisão das crianças na escola e na cidade. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2014. 350 f. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/35121. Acesso em: 04 agosto 2023.

WOODHEAD, Martin. Foreword. In: PERCY-SMITH, Barry; THOMAS, Nigel. A handbook of children and young people’s participation. Londres: Routledge, 2010.

Published

2025-04-01