The contribution of the school council to the quality of the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15792

Keywords:

school board, quality, teaching-learning

Abstract

The article addressed the role of school councils as schools, has the following general objective to understand the role of school councils as schools, and has as specific objectives, to describe the organizations of pedagogical action and school planning, factors that favor good quality management, importance of continuing education for the quality of learning for everyone at school and reporting on the functioning of School Councils. The following qualitative methodology was used, it has the following questions: what are the organizations of pedagogical action and school planning, factors that favor good quality management, importance of continuing education for the quality of learning for everyone at school. And how should school boards work? With that, he highlighted as a final consideration, it is necessary to build an education management that democratically permeates all school spaces and create an education that is both disciplined and loving. The responsibility of the people in charge of Educational Management should be to lead, coordinate and manage efforts in order to build an environment in which creativity, the search for new experiences, teamwork, the predisposition to be always learning and smooth monitoring of changes are a constant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaime Ádamo Caísse, Universidade Rovuma - Moçambique

Professor na Escola Secundaria 16 de Julho de Mecula. Mestre em avaliação educacional pela Universidade Rovuma. Contribuição de autoria: Autor.

Abú Juma Muinde, Universidade Rovuma – Moçambique

Licenciado em Ensino de Biologia, com Habitações em Gestão de Laboratório, pela Universidade Rovuma (UniRovuma), campus de Niassa, cidade de Lichinga, em Moçambique. Contribuição de autoria: Autor.

Balduíno Milton Mastade Aleixo, Universidade Rovuma – Moçambique

Docente da Universidade Rovuma (UniRovuma), campus de Niassa, cidade de Lichinga, em Moçambique. Doutorando em Educação do Doutoramento Interinstitucional em Educação entre a UniRovuma e a Universidade Federal de Sergipe (UFS), no Brasil.

Contribuição de autoria: Autor.

References

Alonso, M. (Org.). (2005). Formar professores para uma nova escola. São Paulo: Pioneira.

Brasil. (2004). Constituição Federal de 1988. República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico.

Ferreira, Naura Syria Carapeto. (2009). Gestão e Organização Escolar. IESDE Brasil.

Freitas, Kátia Siqueira. Girling, Robert. (2009). Liderança em gestão educacional: buscando caminhos para a escola efectiva. Esperança.

Gadotti, Moacir. (2004). Gestão Democrática e qualidade de Ensino. In Minascentro, Belo Horizonte – MG.

Libâneo, J. C. (2001). Organização e gestão da escola: Teoria e Prática. Goiânia. Editora Alternativa.

Libâneo, José Carlos, Oliveira, João Ferreira de, Toschi, Mirza Seabra. (2005). Educação Escolar: Políticas, Estrutura e Organização. 2ª ed. São Paulo: Cortez.

Libâneo, José Carlos. Oliveira, João Ferreira de. Toschi, Mirza Seabra. (2010). Educação Escolar – Políticas, Estrutura e Organização. 9ª ed. São Paulo. Cortez.

Luck, Heloísa. (2009). Dimensões da Gestão Escolar e suas competências. Positivo, Curitiba.

Rodrigues, Neidson. (2003). Por uma nova escola: o transitório e o permanente na educação. São Paulo: Cortez.

Santos, Ana Lúcia Félix. (2006). Gestão Democrática da Escola: Bases Epistemológicas, Políticas e Pedagógicas. Publicado nos anais da 29ª Reunião Anual da Anped, Caxambu/MG.

Santos, S. R. M. (2003). Formação continuada: decisão institucional ou espaço de construção de autonomia? RJ.

Urban, Ana Claudia. Schebel, Maria Fani. Maia, Cristiane Martinatti. (2009). Didática: Organização do Trabalho Pedagógico. IESDE Brasil.

Vasconcellos, Celso. (2000). Coordenação do Trabalho Pedagógico: do PPP ao cotidiano de sala de aula. São Paulo. Cortez.

Published

2025-02-11