Cartography of education research in urban peripheries: assumptions for preparing extension projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15970

Keywords:

research cartography, education in urban peripheries, university extension projects

Abstract

This article is the result of research carried out by the Interdisciplinary Research Group on Representations, Education and Sustainability (GIPRES), at the State University of Bahia (UNEB), and aims to map their projects and identify assumptions that contribute to university extension. The investigation, of a qualitative type and with a documentary approach, was developed in two stages: mapping the projects developed by Lines of Research, according to the categories, titles, objectives, approaches and methodologies, and systematization of the data collected by dimensions, recommendations and suggestions issued by the researchers, in order to verify the possibilities of application for future extension projects. To this end, we opted for the discourse content analysis method (Bardin, 2016) and the results pointed to the need to create research networks as a way of consolidating and strengthening research groups, the importance of inventorying the groups' research, for possible applicability in university extension and strengthening the relationship between the University, School and local community, the extension projects and their dimensions.

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Author Biographies

Natanael Reis Bomfim, Bahia State University

Pós-Doutor em Educação em Periferias Urbanas pela Universidade Aberta de Portugal. Doutor em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal – Canadá. Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaaneidade (PPGEDUC). Pesquisador Associado do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-ed). Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES).

Contribuição de autoria: autor.

Silvia Letícia Costa Pereira Correia, Escola Álvaro Franca da Rocha - Brasil

Pós-doutora em Estudos Territoriais. Doutora em Educação pela Universidade do Estado da Bahia. Gestora da Escola Álvaro Franca da Rocha, Prefeitura Municipal de Salvador – Bahia – Brasil. Vice-líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES).

Contribuição de autoria: autora.

Naurelice Maia de Melo , Faculdade Olga Mettig - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado da BahiaPesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sociedades Sustentáveis (GIPRES) do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Atualmente, realiza: aulas de Filosofia e Sociologia no Colégio Nossa Senhora da Conceição; Coordenação do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade Olga Mettig.

Contribuição de autoria: autora.

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Published

2025-03-11