Cartography of education research in urban peripheries: assumptions for preparing extension projects
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15970Keywords:
research cartography, education in urban peripheries, university extension projectsAbstract
This article is the result of research carried out by the Interdisciplinary Research Group on Representations, Education and Sustainability (GIPRES), at the State University of Bahia (UNEB), and aims to map their projects and identify assumptions that contribute to university extension. The investigation, of a qualitative type and with a documentary approach, was developed in two stages: mapping the projects developed by Lines of Research, according to the categories, titles, objectives, approaches and methodologies, and systematization of the data collected by dimensions, recommendations and suggestions issued by the researchers, in order to verify the possibilities of application for future extension projects. To this end, we opted for the discourse content analysis method (Bardin, 2016) and the results pointed to the need to create research networks as a way of consolidating and strengthening research groups, the importance of inventorying the groups' research, for possible applicability in university extension and strengthening the relationship between the University, School and local community, the extension projects and their dimensions.
Downloads
References
ARAÚJO, Kátia S. Santos. Educação científica: outras vertentes do conhecimento. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2017.
ARAÚJO, Kátia S. Santos e SOUSA, Rosangela Patrícia de. As tecnologias na educação: desafios e possibilidades na prática docente. Curitiba: CRV, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Martins Fontes,1977.
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de Dezembro de 2017. Institui a Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: DF, 2017. BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui a Lei de Diretrizes e Bases (LDB).
BRASIL. O Plano Nacional de Educação para o decênio 2014/2024, instituído pela Lei nº 13.005/2014.
BOMFIM, Natanael. R; GARRIDO, Walter. V. C. Representações sociais sobre futuro de jovens periféricos e suas práticas socioeducativas. Revista Educação em Questão, Natal, v.60, n.63, p.1-24, Natal, 2022.
BOMFIM, Natanael R; CORREIA, Silvia Letícia C. P. Narrar o cotidiano escolar: espaço vivido e currículos praticados. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 3 n. 9, 2018.
CARBONARI, Maria; PEREIRA, Adriana. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. São Paulo, Setembro de 2007. Base de dados do Portal da IFSC. Disponível em: http://docente.ifsc.edu.br/marco.aurelio/Material%20Aulas/Especializa%C3%A7%C3%A3o%20Tecnologias%20Educacionais/Sustentabilidade,%20Cidadania%20e%20Educa%C3%A7%C3%A3o/Artigos/2133-8194-1-PB.pdf. Acesso em: 13 fev. 2025.
COPATTI, Carina. Geografia(s) escolar(es) que aprendemos e que fazemos: possibilidade de resistência pelo pensamento pedagógico-geográfico de professor. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 14, p. 5-19, 2024.
CORREIA, Sílvia Letícia C. P.; LASTÓRIA, Andrea C. O sujeito e seu lugar no mundo: problematizando a base nacional comum curricular a partir das práticas socioespaciais de jovens e da educação em periferias urbanas. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 99, Junho/2024 p. 49–62.
CUNHA, Neiva Vieira da. Sentimentos morais: o papel das emoções nas formas de mobilização coletiva e constituição de problemas públicos; Questões de moral, moral em questões: estudos de sociologia e antropologia das moralidades, organizado por Alexandre Werneck, Letícia Ferreira. Rio de Janeiro: Mórula, 2023.
DE TOMMASI, Lívia. Culto da performance e performance da cultura: os produtores culturais periféricos e seus múltiplos agenciamentos. Crítica e Sociedade, Revista de Cultura Política, v. 5, n. 2, p.100-126, Dossiê - Mai 2016.
FREIRE, Paulo. Extensão e comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? Texto retirado do Blog Resistência e Luta pela democracia. Disponível em: https://resistenciaelutablog.wordpress.com/2017/02/21/extensao-universitaria-para-que/. Acesso em: 13 de fevereiro de 2025.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades, Panorama populacional do município de Salvador-BA do Censo de 2010, Brasília, DF: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/salvador/panorama. Acesso em: 22 set. 2015.
JODELET, Denise. Les représentations sociales. France: PUF, 1997.
MOREIRA, José António; LIMA, Santana e Santana, Camila. Bengoechea, Aitor González. Ensinar e apreender nas redes sociais digitais: o caso da Mathgurl no Youtube. Revista de comunicación de la SEECI, v. 50, 107-127, 2019.
MOSCOVICI, Serge. La psychanalyse: son image et son public. France: PUF, 1961.
NUNES, Claudio Pinto. Conversas interativo-provocativas como opção teórico-metodológica nas ciências humanas e na educação. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 408-439, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.6207
NUNES, Cláudio Pinto. As ciências da educação e a prática pedagógica: sentidos atribuídos por estudantes do curso de pedagogia. Ijuí: Unijuí, 2011
RAPOSO, Otávio; VARELA, Pedro. Faces do racismo nas periferias de Lisboa: uma reflexão sobre a segregação e a violência policial na Cova da Moura, Atas do IX Congresso Português de Sociologia. Lisboa, Associação Portuguesa de Sociologia, 2017. Disponível em: https://www.aps.pt/ix_congresso/docs/final/COM0425.pdf. Acesso em 13 de fevereiro de 2024.
SHIMAZUMI, Marilisa. Investigating EFL writing: A Multidimensional analysis. Comunicação apresentada na 6º Convenção Braz-TESOL, Recife, PE, 13 a 16 de julho de 1998.
ZORA, Luis Fernandez. V. Derechos subjetivos: Educación y ciudadanía en las periferias urbanas (Brasil y Colombia). Conferência de abertura: I Seminário nacional sobre educação científica, tecnológica e geográfica nas escolas de periferias urbanas. Salvador de Bahia. UNEB. Brasil. 26 de setembro de 2024.