Role played by teachers in promoting the psychosocial development of primary school students Cabinda/Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15980

Keywords:

student, psychosocial development, primary education, teacher

Abstract

This article refers to the role played by teachers in promoting the psychosocial development of Primary School students, Cabinda/Angola. The problematic situation identified throughout the research gave rise to the following research problem: What is the role played by teachers in promoting the psychosocial development of primary school students, Cabinda/Angola? In order to contribute to the resolution In light of this problem, the following general objective was formulated: Reflect on the role played by teachers in promoting the psychosocial development of primary school students. The methods used in this research were: theoretical, empirical and mathematical. The technique used as a data collection instrument was the questionnaire; This allowed us to identify and analyze the following aspects: Primary Education teachers at the school in question are unaware of the factors that influence the psychosocial development of children. On the other hand, they give little priority to recreational activities as a method in the students' teaching-learning process. These results reveal that this group of teachers plays a minor role in promoting the psychosocial development of students. In view of this situation, we suggest that the Management of the school in question seek to implement short-term training actions, seminars and/or workshops, so that teachers can have the mastery of techniques for associating the content to be taught with the implementation of practices and methodologies that provide better psychosocial development of students.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bonifácio dos Santos Luemba, Instituto Superior de Ciências da Educação de Cabinda - Angola

Mestre em Metodologias de Ensino, integrado pelo Instituto Superior de Ciências da Educação. É funcionário efetivo no Instituto Superior de Ciências da Educação em Cabinda.

Contribuição da autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo.

Gilberto Maloco Mpaca Gimbi, Universidade 11 de Novembro de Cabinda - Angola

Mestre em Engenharia Informática pela Universidade Beira do Interior. É professor Assistente, efetivo a tempo integral na Faculdade de Medicina da Universidade 11 de Novembro Cabinda/Angola.

Contribuição da autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo.

References

ANGOLA. Lei de Bases do Sistema de Educação 32/2020. Diário da República de Angola, 12 de agosto, 2020.

BENTO, Artur Monteiro. Um novo olhar sobre a educação pré-escolar: a criança de 3 a 6 anos. Brasil Ri de Janeiro, 2004.

CALDEIRA, Suzana Nunes; VEIGA, Feliciano Henriques. Desenvolvimento pessoal, psicossocial e moral. In VEIGA, Feliciano Henriques (Coord.). Psicologia da educação: teoria, investigação e aplicação – envolvimento dos alunos na escola. Lisboa: Climepsi Editores, 2013, p. 121-176.

COSTA, Ana; Faria, Luísa. Aprendizagem social e emocional: reflexões sobre a teoria e a prática na escola portuguesa. Análise Psicológica, Lisboa, v. 4, n. 31, 2013.

ERIKSON, Erik H. Infância e sociedade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1950.

GATTI, Bernadete A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr, 2004. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002

MONTERO, Maritza. Crítica, autocrítica y construcción de teoría en la psicología social latinoamericana. Revista Colombiana de Psicología, v. 19, n. 2, p. 177-191, 2005.

NUNES, Cristina; Luís, Karina; Lemos, Ida; Musitu, Gonzalo Musitu. Características psicométricas da versão portuguesa da escala de socialização parental na adolescência. ESPA-29. Psychology/Psicologia Reflexão e Crítica, v. 28, n. 2, p. 253-260, 2013. DOI: 10.1590/1678-7153.201528205

OLIVEIRA, Joana Serra de. Desenvolvimento psicossocial e estilos de vinculação: convergência e divergência de percepções de satisfação na família (tese de doutoramento em psicologia). Porto: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2005.

PAPALIA, Diane; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. Tradução: Carla Filomena Marques Pinto Vercesi. 12ª ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.

ROCHA Ana; FIDALGA, Zilda; SAMAPIO, Daniel. Psicologia: 12º ano. Lisboa Texto Editora, 2002.

SCHAFFER, H. Rudolph. Introducing child psychology. Singapore: Blackwell Publishing, 2004.

SOUSA, Liliane; Ribeiro, Claudia. Percepção das famílias multiproblemáticas pobres sobre as suas competências. Psicologia, Lisboa, v. 19, v. 1-2, p. 169–191, 2005. DOI: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v19i1/2.402

Published

2025-04-01