Pibid Unilab and pedagogical letters: what are the contributions to initial teacher training?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v10i1.17096

Keywords:

PIBID, UNILAB, Pedagogical letters, Teacher training

Abstract

This text aims to analyze the contributions of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation to the initial training of teachers at the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony, specifically in the subprojects linked to the Institute of Exact and Natural Sciences, namely: Biology, Physics, Mathematics and Chemistry, during the 2022-2024 edition. To this end, the investigative process was based on a qualitative approach, using as a strategy to get closer to reality the analysis of pedagogical letters produced by the scholarship holders narrating their personal experience lived during this space-time. In view of this, the autobiographical records revealed that the Program contributed to fostering the constitution of the critical teaching identity, the link between theory and practice, the development of specialized pedagogical knowledge, the assimilation of innovative tools and the resignification of pedagogical practices. Furthermore, participation in this edition also made it possible to improve teaching in the Baturité Massif region and to practice writing scientific papers, which strengthened research in the educational field.

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Author Biographies

Andrea Hillary Morais Albuquerque, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Graduada em Ciências Biológicas Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), E-mail: hillarymorais09@gmail.com, ORCID: https://orcid.org/0009-0003-6378-0833

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutor em Educação, Professor do Instituto de Ciências Exatas e da Natureza, da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), E-mail: elcimar@unilab.edu.br, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5858-5705

Elisangela André da Silva Costa, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutora em Educação, Professora do Instituto de Ciências Exatas e da Natureza, da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), E-mail: elisangela@unilab.edu.br, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0074-1637

Reginaldo Nunes de Oliveira, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutor em Fitotecnia, Professor do Instituto de Ciências Exatas e da Natureza, da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), E-mail: reginaldonunes@unilab.edu.br, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4287-9036

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Published

2025-07-01

How to Cite

ALBUQUERQUE, Andrea Hillary Morais; MARTINS, Elcimar Simão; COSTA, Elisangela André da Silva; OLIVEIRA, Reginaldo Nunes de. Pibid Unilab and pedagogical letters: what are the contributions to initial teacher training? . Revista de Iniciação à Docência, [S. l.], v. 10, n. 1, p. E17096, 1–16, 2025. DOI: 10.22481/rid-uesb.v10i1.17096. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/rid/article/view/17096. Acesso em: 3 jul. 2025.