INCLUSION STORIES: THE BRAZILIAN SIGN LANGUAGE OF SIGNS IN THE MUNICIPAL SCHOOL NETWORK OF CASTANHAL - PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9737

Keywords:

Brazilian Sign Language, Bilingualism, Inclusive education

Abstract

The text focuses on inclusion of Brazilian Sign Language (Libras) as a discipline for deaf and hearing students, in the city of Castanhal-Pa. Theoretical framework construction is based on the paradigm of inclusive education and authors such as Quadros (2008), Lacerda (2006), Barbosa (2011), Strobel (2008), Vasconcelos (2006), Cavalcante (2010), Gesser (2009) among others. Methodology follows a qualitative approach and constitutes a case study, triangulated by bibliographical and documentary research. Data collection was carried out through semi-structured interviews with three subjects who actively participated in the process of implementing Libras in the mentioned city. Study results show main actors, institutions, processes, and the tensions that resulted in the insertion of Libras in the municipal school network of Castanhal. Conclusions indicate Libras insertion potentials in municipal curriculum, as well as limitations from the bilingual education point of view, highlighting the existence of challenges to consolidate real inclusive education in Pará northeast.

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Author Biographies

Lucivana Oliveira da Silva, Universidade Federal do Pará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2021)

Débora Alfaia da Cunha, Universidade Federal do Pará

Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (Unb) e Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (Naea/UFPA). Possui Graduação em Pedagogia (1996), habilitação em Supervisão escolar (1997), especialização em Corporeidade, esporte e educação (1998) e em Estatísticas educacionais (2006), todos pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente é Professora do quadro permanente da UFPA, lotada no Campus Universitário de Castanhal. Na graduação. ministra as disciplinas: fundamentos teórico-metodológicos para o ensino de matemática, ludicidade, motricidade e corporeidade, bem como as relacionadas ao trabalho científico. Na extensão, coordena o projeto de formação continuada de educadores e de vivências lúdicas em cultura africana e afro-brasileira, voltado a educação das relações étnico-raciais. Na pesquisa, coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em interculturalidade e Educação (GEPIntE), voltado à problemática intercultural em espaços educativos, em especial na Educação Superior.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Oliveira da Silva, L., & Alfaia da Cunha, D. . (2021). INCLUSION STORIES: THE BRAZILIAN SIGN LANGUAGE OF SIGNS IN THE MUNICIPAL SCHOOL NETWORK OF CASTANHAL - PA. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-23. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9737

Issue

Section

Artigos