Aulas de literatura no ensino médio: prazer e fruição (também) na leitura de best-sellers
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v5i2.13218Keywords:
Fruition. Literature. High school.Abstract
Recent studies have addressed the importance of respecting and encouraging the literary choices that high school students, and all basic education, doin default of the school. However, as we enter the school environment in literature classes, we realize that many teachers show a certain resistance in adopting less traditional attitudes to their practices, considering as literature, only works of the canonical vein. Thus, the hypothesis we hold is that the lack of openness of some teachers and some schools in relation to the works of authors who are not "consecrated" prevents the student from becoming an autonomous reader (since he does not Acquires a conception of literary taste), curtailing the right of the same to maintain a full contact with the most diverse literary manifestations. Faced with this problem, we ask ourselves: Why not stimulate the reading of the students through their literary choices?And why not make it a way to get to canon literature as well? Based on this (and other research questions), we aim, at the outset, to investigate the views of the teacher and the MS students about the selection and reading practices of the novel genre.
Downloads
References
ALVES, José Helder Pinheiro. In: DALVI, Maria Amélia; RESENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs). Leitura de Literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2015, p. 35-49.BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1993, p. 21-22.BRASIL. MEC. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/ SEMTEC, 2006.
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 5, n. 2, p. 6-20, jul.-dez. 201719DAU, Mayara Regina Pereira. Leitoras de Best-Sellers? O que determina suas escolhas? Dourados: Editora UFGD, 2012.ECO, Humberto. A definição da arte. Lisboa: Martins Fontes, 1981.JOVER-FALEIROS, Rita. Sobre o prazer e o dever de ler: Figurações de leitores e modelos de ensino da literatura. In: DALVI, Maria Amélia; RESENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs). Leitura de Literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2015, p. 113-133.OBERG, Maria Silvia Pires. Informação e significação: a fruição literária em questão. São Paulo: Editora da USP, 2007.OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola, 2010.PAZ, Eliane H. Massa de Qualidade. In: I Seminário Brasileiro sobre o Livro e História Editorial.2004, Casa de Rui Barbosa, Rio de Janeiro. Disponível em: . Acesso em: 23 de Julho de 2016.ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. In: DALVI, Maria Amélia; RESENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs). Leitura de Literatura na escola.São Paulo: Parábola, 2015, p. 17-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.