EDUCATIONAL DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING READING AND WRITING
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v7i1.13179Keywords:
Educational Digital games, Early Childhood Education, Reading and writingAbstract
Digital educational games have become an important learning tool in many schools because of the strong attraction they elicit in children and adolescents. Therefore, in the present work, we aim to verify how the digital educational games contribute to the process of developing reading and writing with children of Early Childhood Education. Therefore, we use the theoretical assumptions of some authors that approach the themes, such as Ferreiro (1995), Ferreiro e Teberosky (1999), Coelho (2000), Zeferino e Pires (2015), Ribeiro e Coscarelli (2009), Prensky (2012) and Pinheiro, Cavalcante e Amorim (2018). This research, of qualitative aspect, developed from the application of a digital game with a child that is in the phase of the five years old. We worked as a tool the digital game Pato Pateta, which was built in the research project of the State University of Ceará, School Practices for the Development of Digital Literacy - PREDLED. The results presented that digital educational games are part of a powerful group of activities which can attract students' attention and help them through the process of reading and writing. Thus, we consider that evaluating digital games available in repository helps to assist teachers in the selection of this tool for use in the classroom.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 2017.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica/Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de
Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB Nº 20, de 11 de novembro de 2009. Dispõe de Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. [Brasília]: CNE, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2018.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
CHIZZOTTI, A. Pesquisas em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1998.
COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
DIAS, A. I. Ensino da Linguagem no Currículo. – Fortaleza, CE: Brasil Tropical, 2001.
FERREIRO, E. Desenvolvimento da alfabetização: psicogênese. In: GOODMAN, Y. M. (org.). Como as crianças constroem a leitura e a escrita: perspectivas piagetianas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
FERREIRO, E; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
PINHEIRO, R. C.; CAVALCANTE, G. R. M.; AMORIM, N. O. Jogos digitais para alfabetização: avaliando e reconfigurando o jogo “Batalha Naval”. Revista Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, vol. 12, n. 1, pp. 653-680, jan./mar, 2018.
PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. Tradução de Eric Yamagute; São Paulo: Editora SENAC, 2012.
RIBEIRO, A. L; COSCARELLI, C. V. Jogos Online para Alfabetização: o que a Internet oferece hoje. In: Anais do III ENCONTRO NACIONAL SOBRE HIPERTEXTO; Belo Horizonte/MG, outubro de 2009.
SALLES, J. F.; CORSO, H. V. Relação entre leitura de palavras isoladas e compreensão de leitura textual em crianças. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 28-35, jul./set. 2009.
SAVI, R.; ULBRICHT, V. R. Jogos Digitais Educacionais: Benefícios e Desafios. Novas Tecnologias na Educação. V. 6, n. 2, Dezembro, 2008.
TAROUCO, L. M. R.; ROLAND, L. C.; FABRE, M. C. J. M.; KONRATH, M. L. P. Jogos Educacionais. Novas Tecnologias na Educação. V. 2, n. 1, Março, 2004. ZEFERINO, A.; PIRES, M. Os Primeiros Passos Para o Incentivo à Leitura na Educação Infantil. In: Anais XII Congresso Nacional de Educação, Curitiba/PR, outubro de 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.