Intervenção em casos de dislexia: uma revisão de literatura
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v2i1.13318Keywords:
Dyslexia. Intervention. Phonological awareness.Abstract
The students diagnosed with dyslexia exhibit deficits in learning reading and writing equivalent to the yield of other children the same age and school year. Thus, this paper aims to review the scientific literature on intervention strategies most used to minimize the difficulty of learning the reading and writing of students with dyslexia considered. According to the studies analyzed, which serve as a parameter for this review, such as Stanislas Dehaene (2012), Martins and Capellini (2011), FadineandCapellini (2011),among others, the source of this difficulty lies in a deficit in phonological processing. However, with the intervention mechanisms through there are possibilities of overcoming such limitations, so that children minimize their learning difficulties. Regarding these intervention strategies have been observed divergences and convergences in studies explored. There has been significant progress in studies that explore the development of phonological awareness, significantaspect in dyslexic brains, which is considered plausible by most of these studies.
Downloads
References
BOWERS, P.Tracing symbol naming speed’s unique contributions to reading disabilities over time.Reading andWriting,1995.7, 189-216.BOWYER-CRANE,C.; SNOWLING,M.J.;DUFF,F.J.;FIELDSEND,E.; CARROLL,J.M.;MILES,J.Improving early language and literacy skills: differential effects of an oral language versus a phonology with reading intervention.J Child Psychol Psychiatry. 2008;49(4):422-32.CAPOVILLA,A.G.S.;CAPOVILLA,F.C. Efeitos do treino de consciência fonológica em crianças com baixo nível sócio-econômico.Psicol. Reflex. Crit.2000;13(1):7-24.DEHANE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler.Tradução: Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012. DEUSCHLE, V. P.; CECHELLA, C. O déficit em consciência fonológica e sua relação com a dislexia: diagnóstico e intervenção.Rev CEFAC, v.11, Supl2, 2009.194-200.FADINI, C.C.; CAPELLINI, S.A. Eficácia do Treinamento de Habilidades Fonológicas em Crianças de Risco para Dislexia.Rev. CEFAC.2011 Set-Out; 13(5):856-865FLETCHER, J. M. Dyslexia: The evolution of a scientific concept.Journal of the International Neuropsychological Society, 2009.15(2), 501-508.FRITH, U.Dyslexia as a developmental disorder of language.London, UK: MRC, Cognitive Development Unit. 1990.GUARALDO, C.; CARDOSO-MARTINS, C. A hipótese do duplo-déficit e o desenvolvimento da leitura e da escrita. In D. D. Dell’Aglio (Ed.), V Congresso
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas,v.2, n. 1, p. 113-123, jan.-jul. 2014| 123Brasileiro de Psicologia do Desenvolvimento –Psicologia do Desenvolvimento: Teorias, pesquisas e aplicações –Anais. SãoPaulo, SP: Sociedade Brasileira de Psicologia do Desenvolvimento,2005.p. 93.LUKASOVA, K.; OLIVEIRA, D. G.;BARBOSA, A. C. C.; MACEDO, E. C. Habilidades de leitura e escrita de crianças disléxicas e boas leitoras.Arquivos Brasileiros de Psicologia, 60(1) 45-54. 2008.MARTINS, M. A.; CAMPELLINI, S.A.Intervenção precoce em escolares de risco para a dyslexia: Revisão da Literatura. Rev. CEFAC, São Paulo, 2011.MOTA, M.;ANIBAL, L.;LIMA,S. A morfologia derivacional contribui para a leitura e escrita no português?Psicologia: Reflexão e Crítica, 2008. 21,311-318.NIKAEDO, C. C. Intervenção coletiva com programa alfabetização fônica computadorizada em escolares do ensino fundamental.(Dissertação de Mestrado). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, SP, Brasil. 2007.PAULA, G.R.; MOTA, H.B.; KESKE-SOARES, M.A terapia em consciência fonológica no processo de alfabetização.Pró-Fono R. Atual. Cient.v.17n.2Barueri:May/Aug.2005.RASHOTTE, C. A.;MACPHEE, K. & TORGESEN;J. K. The effectiveness of a group reading instruction program with poor readers in multiple grades. Learning Disability Quarterly, 24(2), 119-134,2001.SALGADO C. A.;CAPELLINI S. A. Programa de remediação fonológica em escolares com dislexia do desenvolvimento. Pró-Fono R. Atual. Cient.20:31-6, 2008.TORGESEN, J. K.The theory and practice of intervention: comparing outcomes from prevention and remediation studies.Em: A. J. Fawcett. (Org.). Dyslexia Theory and Good Practice. (pp. 185-202). London: Whurr Publishers,2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.