Segmentação e nasalização: reflexões acerca da escrita espontânea no ensino fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v2i1.13314

Keywords:

Spelling changes. Analysis. Education.

Abstract

The present study, which is geared toward the beginning of the acquisition of writing, aims to analyze the main orthographic changes motivated by more recurring phonological phenomena in texts results of spontaneous writing school from 4th year of primary school. For this, we used a qualitative and quantitative approach as a means for analyzing and recording of reality. Thus, the corpus of the work consists of about nine spontaneous texts produced by children in the fourth year of age, gender and social class variables, from a school of Private Education Network in Vitória da Conquista. That said, as a theoretical approach, the work referenced on studies of Abaurre (1991, 2011), Ferreira and Correa (2010), Ferreiro and Teberosky (1989, 1999) Martins (2012), Pereira (2011), Silva (1999)and also the guidelines of the National Curriculum Parameters (PCN) (1998) -Portuguese. Thus, it is expected that this work can contribute to the understanding of the problems faced by children in relation to the understandingof the writing system, as well as create opportunities effective practices in teaching and learning the Portuguese language and expand the studies focused on language, especially of the field of linguistics and psycholinguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marineide Freires Caetité, Southwest Bahia State University

Estudante do Curso de Letras Vernáculas. Bolsista PIBID Letras UESB/CAPES.

Ronei Guaresi, Southwest Bahia State University

Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Orientador da pesquisa.

References

ABAURRE, M. B. M.. Dados de aquisição da escrita: considerações a respeito de indícios, hipóteses e provas. UNICAMP –CNPq,2006.ABAURRE, M. B. M. A relação entre escrita espontânea e representações linguísticas subjacentes.Verba Volant, v. 2, nº 1. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária da UFPel, 2011.ABAURRE, M. B. M. Introduzindo a questão dos aspectos linguísticos da alfabetização. Boletim da ABRALIN, n. 7, p. 29-36. 1986.BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.CAMARA JR.,J.M. Para o estudo da fonêmica Portuguesa.Rio de Janeiro: Padrão, 1977. _____________.Estrutura da língua Portuguesa.Petrópolis: Vozes, 1979._____________.Problemas de linguística descritiva. Petrópolis: Vozes, 17ª ed,1998.FERREIRA, Fernanda; CORREA, Jane. Consciência metalinguística e a representação da nasalização na escrita do português brasileiro.Rev. CEFAC. 2010 Jan-Fev; 12(1): 40-50.FERREIRO, E. & TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita.Tradução Diana Myriam Lichtenstein, Liana Marco e Nestor Jerusalinsky. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 284, 1999.LOPEZ, B.S. The sound pattern of Brazilian Portuguese(Cariocan dialect). Tese (Dutorado, PhD) –Los Angeles: University of California, 1979.MOTTA MaiaE.A. Hierarquia de constituintes em fonologia. In: ANAIS DO V ENCONTRO NACIONAL DE LINGUÍSTICA, 2 ,1981, Rio de Janeiro. Anais do v encontro nacional de linguística.Rio de Janeiro: PUC, 1981.p. 260-289..

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas,v.2, n. 1, p. 67-83, jan.-jul. 2014| 83MENDONÇA, C. S. I de. Nasalidade distintiva no início da aquisição da língua escrita.2005. 126 f. Dissertação (Mestrado em linguística) –Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2005.MARTINS, A.M.G.S. Ler e escrever na escola: reflexões da ação docente. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2012.PEREIRA, Tânia Maria Augusto. A segmentação no processo de aquisição da linguagem escrita.Veredas: Atemática. UFJF –Juiz de Fora, /2011, p. 273-288.SILVA, A. A segmentação na escrita espontânea da criança na primeira série do primeiro grau. Educ. Rev. Belo Horizonte, 1990, p. 39-44.SILVA, A. Alfabetização:a escrita espontânea. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1994.

Published

2014-08-01

Issue

Section

Artigos - Dossiê