A leitura na perspectiva escolar: algumas considerações

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v3i1.13278

Keywords:

Leitura. Escola. Ensino. Práticas pedagógicas.

Abstract

READING PERSPECTIVE IN SCHOOL: SOMEONE CONSIDERATES. This article presents reflections of student teachers, successful in the classroom discipline practices reading part of the curriculum of Vernacular Letters from the State University of Southwest Bahia (UESB). After defining the script reading was possible to undertake analyzes of the ideas presented by researchers who formed the theoretical framework, they are:Cagliari (1997), Martins (1994), Berti (sd), Silva (1989), Geraldi (1997), andVieira Martins (2012), which was about the teaching of reading in school perspective. Through the studies, came to the conclusion that increasingly, many teachers have valued practices that prioritize just reading for reading, in other words,a reading devoid of meaning leaving the background, which should be worked: understanding of texts. These practices have removed a large contingent of students reading what is worrying many teachers. However, with the emergence of new technologiessuch teachers see a light at the end of the tunnel , because the vast majority of students have their attention drawn to computers , tablets , mobile games etc., Features that may favor the development of skills reading. Teachers who use these technologies make students understand the importance that reading can have in their lives. In that article, also presented some strategies designed to promote the teaching of reading while construction of meaning with a target, making for students to develop such skills for reading

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gizelle Macedo, Southwest Bahia State University

Discente do curso de Letras Vernáculas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Karina Dias, Southwest Bahia State University

Discente do curso de Letras Vernáculas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Ângela Maria Gusmão Santos Martins, Southwest Bahia State University

Professora Adjunta do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).      

References

ANTUNES, I. Aula de Português: encontro e interação.São Paulo: Parábola, 2003.BUARQUE, L. L. Estilos deDesempenho de professores da 1a série e seus efeitos sobre a aprendizagem da leitura.Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, 1986.CAGLIARI, L.C. Alfabetização e linguística.São Paulo: Scipione, 1997.FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam.23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.GERALDI, J.W.(org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Editora Ática, 1997.GOMES, LuísF. Hipertexto no cotidiano escolar.São Paulo: Cortez Editora, 2011.KLEIMAN, A. Leitura: Ensino e Pesquisa.Campinas: Pontes, 1989.LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria.Trad. Diana Myriam Lichtenstein, Mario Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001. MARTINS, M.H. O que é leitura.São Paulo: Brasiliense, 1994.MARTINS, Angela Maria Gusmão &VIEIRA, A leitura e a sua ação pedagógica na sala de aulaMARTINS, Angela Maria Gusmão S.Ler e escrever na escola: reflexões e ação docente.Vitória da Conquista Edições UESB, 2012.MATENCIO, M. L. Leitura, produção de textos e a escola.Campinas: Mercado de Letras. 1994.OLIVEIRA, L.A. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoriana prática.São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 3, n. 1, p. 72-83, jan.-jun. 2015| 83SILVA, E.T. Elementos de pedagogia da leitura.3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2019-07-05

Issue

Section

Artigos - Dossiê