Desafios atuais para o ensino de gramática - reflexões sobre as habilidades de análise linguística/semiótica na Base Nacional Comum Curricular
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v7i2.13172Keywords:
Grammar Teaching, Language Analysis, Common National Curriculum Base, Native Language TeachingAbstract
In the last fifty years, the progress of research related to the way the Portuguese class is held in Brazil has made the teaching of grammar, as it has been conducted by the school, suffer severe criticism. Such failures have recently been legitimized again with the approval of the Common National Curriculum Base (BNCC) which, while proposing a set of skills to be taught to students, poses considerable challenges for mother tongue teaching more committed to skills development. In this sense, this text discusses the challenges imposed by the curricular reference directed, in particular, to the teaching of grammatical knowledge. Given the process of didactic-pedagogical implementation of the document in Brazilian schools, it is believed that by reflecting on the theoretical foundations and knowledge to be developed in the school practice established by the curricular guidelines, it is possible to create practical strategies for insert them and develop them effectively in the daily routine of the Portuguese class. For this, based on the main debates on grammar teaching seen in Mendonça (2006), Neves (2008) and Geraldi (2011), an exploratory study of documental character was carried out in which the skills related to the axis of linguistic analysis present were analyzed. at BNCC, seeking to discuss which contents are currently challenging for teaching and what impacts they bring to the construction of critical subjects in the use of language. The results show that the BNCC, by bringing the greatest number of skills in the linguistic analysis axis, brings together not only content considered traditional, but also prescribes content that seeks to develop different literacies from the analysis and reflection of its linguistic elements. This fact concludes that by focusing on the use-reflection experiences, the document seeks to promote a more productive language teaching, helping the subjects to build more creative, liberating and citizen language experiences.
Downloads
References
BAGNO, M. Dramática da língua portuguesa: tradição gramatical, mídia & exclusão social. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2008.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Versão final homologada. Brasília: MEC, 2018.
CARDOSO, C. R.; COBUCCI, P. Concordância de número no português brasileiro. In: BORTONI-RICARDO, S. M. et al. (Orgs.). Por que a escola não ensina gramática assim? 1. ed. São Paulo: Parábola, 2014.
COUTINHO, M. L. Psicogênese da língua escrita: Como intervir em cada uma das hipóteses? Uma conversa entre professores. In: MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E. Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
DORETTO, S. O ensino de análise linguística e os professores em formação inicial: a relação teoria-prática. 2014. 143 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2014.
FRANCHI, C. Linguagem: atividade constitutiva. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2011.
__________. Mas o que é mesmo “gramática”? 1. ed. São Paulo: Parábola, 2006.
GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.
HALLIDAY, M.; HASAN, H. Language, context and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 1989.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. Português no ensino médio e formação do professor. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2006.
NEVES, M. Que gramática estudar na escola?: norma e uso na língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. 1. ed. São Paulo: Mercado das Letras, 1996.
SILVA, N. Ensino tradicional de gramática e prática de análise linguística na aula de português. 2009. 162 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2009.
SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 18. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
SOUSA, F. R. M. Ensino de língua materna na BNCC: reflexões sobre o eixo de análise linguística. Comunicação apresentada no VI Congresso Nacional de Educação. Maceió: Realize Eventos, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.