Uma análise da sintaxe de regras de concordância empregadas em textos escritos por alunos da educação básica: considerações relevantes para serem analisadas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v5i1.13235

Keywords:

Use. Grammar. Verbal agreement.

Abstract

This work search investigate the process of effective verbal agreement in texts written for students from the final year of elementary school and students from the final year of high school. In the body of this article we utilize six texts, being three texts from elementary school students and three from students in high school. This choice is justified for two reasons: amplitude of themes and the representativity of occurrence that we want to discuss touching on the structure of verbal agreement when the subject is found far from the verb. Therefore, we based on the perspective of Functional Linguistics Focused on Use-LFCU, and also the scholars Fortado of Cunha (2003); Oliveira (2010); Possenti (2010); Cezário,Furtado da Cunha (2013); Aparecida Baccega (1989). The results indicate a tendency of the speaker do not flex the verb, when it is located far away from the subject, in the other words, this has so a variation in the verbal agreement in relation to the rules of normative grammar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Santos David, University of Atlántico

Pós-Doutorado em Educação: Formação de Professores e Psicologia Educacional: FCU -Florida Christian University / EUA. Mestrado e Doutorado e Educação: Formação de Professores e Novas Tecnologias. Especialista em Docência do Ensino Superior e linguística aplicada, pela Universidade Candido Mendes -Rio de Janeiro. Coordenador e Pesquisador do Centro de Estudos da Lingua(gem) pela Uniatlantico -Espanha.      

References

BACCEGA, M. A. A concordância verbal. 2 ed. São Paulo: Ática, 1989.BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Ensino de 5ª e 8ª séries; Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 2000.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 5, n. 1, p. 85 -96, jan.-jun. 2017|96_______.Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental –língua portuguesa. Brasília/DF: MEC/SEF, 1998.CUNHA, Angélica & TAVARES, Maria Alice. Linguística funcional e ensino de gramática.Editora da UFRN, Natal-RN, 2007 (p. 13-52).GIVÓN, T. Syntax and Semanties:Dicourse and syntax. Nova Iorque: Academic Press, 1979.HOPPER, P.J. Emergent grammar.In: TOMASELLO, M. (Ed.) The new psychology of language. New Jersey: Lawrece Erlbaum, 1998, p. 155-175.MARTELOTTA, M. E. Mudança linguística:uma abordagem baseada no uso. Paulo: Cortez, 2011.MARTELOTTA, M.; VOTRE, S.; CEZARIO, M.M. (Org.). Gramaticalização no português do Brasil: uma abordagem funcional. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro 1996.OLIVEIRA, L. A. Coisas que todo professor de português precisa saber:a teoria na prática. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2010.POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2010.

Published

2017-08-06

Issue

Section

Artigos - Dossiê