A classe gramatical substantivo sob a ótica das gramáticas normativas, científicas e pedagógicas
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v5i1.13234Keywords:
Nouns. Grammar. Language Teaching.Abstract
This article aims to verify how grammars conceptualize the word class noun. Therefore, we used normative grammars, a functional grammar and also a textbook inserted in Portuguese classes in a middle school in Vitória da Conquista, BA. We start with the hypothesis that, within normative grammars, there's no consensus when it comes to defining noun and, furthermore, when there is a definition, it is not enough to explain the complexity behind the functioning of this word class in the linguistic system. Therefore, we discuss the different grammatical models from the works of Travaglia (2008), Manini (2009) and Nóbrega (2012). In the results, it was verified that prescriptive grammars all conceptualize noun as “word that names things”. Having that in mind, we see that that definition is not enough to escribe the complexity and dynamism of the noun, because other word classes can migrate and become nouns themselves, as demonstrated by the functional grammar. The textbook summarizes the classifications and generalizes the definition of noun. Our hypothesis was then confirmed, for we anticipated that the definitions presented in normative grammars were, in some points, incoherent and that they would be insufficient to explain the complexity of the word class under study.
Downloads
References
AURÉLIO. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2002.BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37ª. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.CASTILHO, A. T. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Editora Contexto, 2010.CEREJA, W. R. Português: linguagens. 9ª. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 5, n. 1, p. 70 -84, jan.-jun. 2017|84CUNHA, C. & CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.GORSKI, E. M.; FREITAG, R. M. K. Língua materna e ensino: alguns pressupostos para a prática pedagógica. In: SILVA, C. R. (Org.). Ensino de português: demandas teóricas e práticas. João Pessoa, PB: Idéia, 2007, p. 91-126.ILARI, Rodolfo. O Estruturalismo linguístico: alguns caminhos. In: Mussalin, F.; Bentes, A.C. (Org.) Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004, p.53-92. v.3.MANINI, Daniela. A gramática e os conhecimentos linguísticos em livros didáticos de Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental II (5ª a 8ª séries). Dissertação (Mestrado em Linguística). Campinas, SP: [s.n.], 2009.NEVES, M. H. de M. Gramática de usos do português. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.______. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: Editora da Unesp, 2002.______. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola Editorial, 2012NÓBREGA, A. A. Concepções (de ensino) de gramática: na interface livro didático/professores de língua portuguesa do 5º ano. Dissertação (Mestrado em Linguística). UFPB: João Pessoa, 2012.PERINI, M. A. Princípios de linguística descritiva: introdução ao pensamento gramatical. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.TRAVAGLIA, L. C. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 12ª. ed. São Paulo: Cortez, 2008. VIEIRA, Caio Aguiar; SOUSA, Valéria Viana. Uma análise cognitiva da comparação à luz do funcionalismo. Revista Philologus, Ano 21, N° 63 –Supl.: Anais da X CNLF. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set./dez.2015, p. 1986-1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.