Gêneros textuais e ensino: um estudo das propostas de produção de texto de um livro didático
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v5i2.13220Keywords:
Keywords: Genre. Textbook.Text Production.Abstract
The aim atthis study is to analyze a textbook forteaching and learning of text production in Portuguese language under the perspective of the concept of genre. The analysis focuses on the incorporation, implicit or explicit, of the notion of genre in the textbookformulation, the treatment given togenres, and on the varieties ofgenresusedfortextual production. This study reveals that, concerning text production, the textbook analyzed follows the genre theory, although it focuses onsuperficial characteristics ofgenres and uses models to guide the text productions.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.BAKHTIN, M.M. Estética da criação verbal. São Paulo: Matins Fontes, [1953]. 1997/2000.BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. Cortez. São Paulo. 2005.BRANDÃO, A. N. Gêneros do discurso na escola. Cortez.3 ed, São Paulo. 2002.BRASIL. Lei n.9.394/96, de 20.12.1996. Estabelece as diretrizes e bases para a educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília: Gráfica do Senado, v. 134, n.1.248, p.27.833-27.841, 23 dez. 1996.BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria de Educação Média e tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000. BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e tecnológica. PCN+ do Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros curriculares Nacionais.Brasília: MEC, 2002. CEREJA, W. R., MAGALHÃES, T. C. Português linguagens: literatura, produção de textos e gramática. volume 1: ensino médio –5ª Ed. –São Paulo: Atual, 2005.COSTA, I. B. Gêneros textuais e tradição escolar. Revista Letras, Curitiba, n. 66, p. 177-189, maio/ ago, 2005.CRISTÓVÃO, V. L. L. e MACHADO, A. R. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso –LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 547-573, set/ dez. 2006KOCH, Ingedore Grunfield Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.LOPES-ROSSI, M. A. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de texto. In: KARWORK, A. M., GAYDECCKA,B. e BRITO,K. S. Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas e União da Vitória, PR: Kaygangue, 2006.
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 5, n. 2, p. 36-50, jul.-dez. 201750LINS, N. F. Gêneros discursivos e o ensino de linguagem. Revista Letra Magna. Ano 04, n. 06-1º semestre de 2007.MARCUSCHI, L. A. Gênero textual: definição e funcionalidade. In: DIONÌSIO, A. P.; MACHADO, A.R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19-36. _______________. A questão do suporte dos gêneros textuais. UFPE/CNPq-2003. Versão provisória de 18/05/2003.MILLER, C. R. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, n. 70, p.151-167, maio, 1984. MOTTA-ROTH, D. O ensino de produção textual com base em atividades sociais e gêneros textuais. Linguagem em (Dis)curso –LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 495-517, set/ dez. 2006ROJO, R. CORDEIRO, G. S. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercardo de Letras, 2004.SILVA, R. M. da. O livro didático no contexto político-ideológico. In: SILVA, R. M. da. Textos didáticos.Campinas, SP: Editora Alínea, 2000.SUASSUNA, L. Ensino de Língua Portuguesa: uma abordagem pragmática. 6ª ed. 2003SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990. _____________. Others floors, other voices: a textography of a small university building. Mahwah, NJ.; Lawrence Erlbaun, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.