Ensino por meio da resolução de problemas do cotidiano: divulgação de uma ferramenta didática

Authors

  • Laís Alves Silva Southwest Bahia State University image/svg+xml
  • Vanêssa Brito Fernandes Neves Southwest Bahia State University image/svg+xml
  • Rômulo Sposito Das Virgens Federal Institute of Education, Science and Technology of Baiano image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i1.13205

Keywords:

Learn ng, education, teaching, statistics, mathematics..

Abstract

It is known that the learning difficulties in the mathematical area throughout their school life, tend to present comparative results in Statistics. This problem arises not from a lack of necessary prior knowledge, but from a negative evaluation of one's own ability to deal with mathematical content. Several studies have been carried out on the teaching of statistics tominimize these difficulties and to strengthen the students' relationship with the discipline and their own mathematical and / or interpretive abilities. Tomake content and discipline more accessible to students, it is necessary to include statistics in daily life and to develop new methodologies to assist in this process. Therefore, the aim of this work was to develop a didactic tool capable of deepening the study and practical application of statistics in student learning, aiming at a greater understanding of the content and modifying the negative view of mathematics. The study was carried out with the classes of Biological Sciences and Computer Science, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in 2013 and 2014. The students were organized into groups of 5 participants and each group selected a problem for the study. In three scripts, distributed by the teacher, each group created a project. The students performed from the collection until the interpretation of the results. Fifteen researches were done, with different themes. The application of the activity, as a didactic tool, made the content and the discipline more accessible to the students, inserting the statistic as a daily tool, as well as allowing a greater understanding of the content of statistics, modifying the negative view of the same. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Alves Silva, Southwest Bahia State University

Graduanda em licenciatura em matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. 

Vanêssa Brito Fernandes Neves, Southwest Bahia State University

Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas –DCET. 

Rômulo Sposito Das Virgens, Federal Institute of Education, Science and Technology of Baiano

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano. 

References

AGUINIS, H.;BRANSTETTER,S.A. Teaching the concept of the sampling distribution of the mean. Journal of Management Education, v.31: 467-483, 2007.ALMEIDA, M. R. Imagens sobre o ensino e a aprendizagem da Estatística. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2002.ASSIS, L.B. O ensino de estatística baseado em aplicações de atividades exploratórias. Programa de pós-graduação em educação matemática. Mestrado profissional em educação matemática. Federal de Juiz de Fora. 2015.BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Grupo de Investigación en Educación Estadística, ISBN 84-699-4295-6, Universidad de Granada, Espanha, 2001.BATANERO, C., ARTEAGA, P. & RUIZ, B. Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 141-154, 2010.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 6, n. 1, p. 102-112, jan.-jul. 2018111BELFORT, E. Utilizando o computador na capacitação de professores. In: CARVALHO, L. M.; GUIMARÃES, L. C. (Org.). História e Tecnologia no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: IME-UERJ, 2002.BELLONI, M.L. O que é mídia e educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.CAMPO, C.R., WODEWOTZKI, M.L.L., JACOBINI, O.R. Educação Estatística: teoria e prática em ambiente de modelagem matemática. Coleção tendências em educação matemática, 2011.CAMPOS, C.R. A educação estatística: Uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da estatística em cursos de graduação. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista. Instituto de Geociências e CiênciasExatas. São Paulo, 2007.CAZORLA, I. M., SILVA, C. B. VENDRAMINI, C., BRITO, M. R. F. Adaptação e Validação de uma Escala de Atitudes em Relação à Estatística. Atas da Conferência Internacional "Experiências e Expectativas do Ensino de Estatística -Desafios para o Século XXI", Florianópolis, setembro, 1999.CHANCE, B. L. Components of statistical thinking and implications for instruction and assessment.In: Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3., 2002.CORDANI, L. K. O Ensino de Estatística na Universidade e a controvérsia sobre os fundamentos da inferência. Tese de doutorado. USP, São Paulo, 2001.CURCIO, F. R. Developing graph comprehension: elementary and middle school activities. Reston, VA: NCTM, 1989.FUJII, N. P. N. & SILVEIRA, I. F. Individualizando o Ensino de Estatística Através do Uso de Objetos de Aprendizagem Adaptativos. XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação –SBIE -UNB/UCB, 2006.GAGNÉ, R. M., WHITE,R. T. Memory structures and learning outcomes. Review of Educational Research, 48, 187-222. –apud Aguinis, H;Branstetter,S.A. 2007. Teaching theconcept of the sampling distribution of the mean. Journal of Management Education, v.31: 467-483,1978.Garfield, J. & Ahlgren, A. Difficulties in learning basic concepts in probability and statistics: implications for research. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), pp. 44-63, 1988.GARFIELD, J., & BEN-ZVI, D. Developing Students’ Statistical Reasoning Research and Teaching Practice. Springer Publishers, 2008.MONTEIRO, C. & SELVA, A. C. V. Investigando a atividade de interpretação de gráficos entre professores do ensino fundamental. Anais da XXIV Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu, Brasil, 2001.MORAIS, P. C. Construção, leitura e interpretação de gráficos estatísticos por alunos do 9.º ano de escolaridade. Dissertação de Mestrado, Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2011.PIAGET, J.A Epistemologia Genética. Trad. Nathanael C. Caixeira. Petrópolis: Vozes,110p., 1971.

Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística do Curso de Letras da Faculdade de Tecnologia IPUC –FATIPUCISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Canoas, v. 6, n. 1, p. 102-112, jan.-jul. 2018112PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H.; VARANDAS, J.M. O contributo das tecnologias de informação e comunicação para o desenvolvimento do conhecimento e da identidade profissional,EmD. Fiorentini (ed.), Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares (pp.159-192), 2003.SHAUGHNESSY, J. M. Research on Statistics Learning and Reasoning. In F. LESTER (Eds.), Second Hanbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 957-1009). Greenwich,CT: Information Age Publishing, 2007.TOMASETTO, C.; MATTEUCCI, M.C.; CAUGATI,F.; SELLERI. Effect of task presentation on students’ performances in introductory statistics courses.Social Psychology of Education,v. 12:191–211,2009.

Published

2019-07-07

Issue

Section

Artigos - Dossiê