Flamengo and brazilian popular culture: encounters between characters and tales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v4.15946

Keywords:

Brazilian popular culture, Flamengo, characters and tales, education

Abstract

This essay proposes an encounter between characters and tales from Brazilian popular culture and football players who are part of the history of Clube de Regatas do Flamengo. This juxtaposition is made with the educational purpose of preserving the memory of popular tales and characters as intangible cultural heritage, while connecting them with one of Brazil's greatest passions: football (soccer). This text is carried out with the intention of questioning and challenging the appreciation of cultural diversity, celebrating differences, and preserving the identity culture of local ethnic communities. This essay is the result of an extension project titled "Urubu de Letra," which aims to connect football/Flamengo with themes from the social and human sciences. This essay connects the tales of Saci-Pererê, the Pink Dolphin, and the Indigenous figure Coaraci with the life stories of athletes who wore the jersey of the Carioca club Flamengo—Carpegiani, Lico, and Geraldo. Through the presentation of three chronicles that relate football to legendary characters from Brazilian popular culture, we infer that this type of content can introduce different forms of language into the classroom, facilitating dialogue between various fields of knowledge, as guided by the common national curriculum base (BNCC), and enriching students' cultural horizons. In a globalized world that imposes mass culture with the aim of cultural colonization, it is essential to remember that knowledge is plural. We are shaped and influenced by various manifestations of popular culture, and they should not be overlooked or erased.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Zoboli, Federal University of Sergipe

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Pós-doutor em Educação pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP-Argentina). Membro do grupo de pesquisa “Corpo e política”.

Contribuição de autoria: Estrutura do texto e confecção das crônicas.

Elder Silva Correia, Federal University of Sergipe

Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (PPGED-UFS). Membro do Grupo de pesquisa “Corpo e política”.

Contribuição de autoria: Estrutura do texto e confecção das crônicas.

Perolina Souza Teles, Federal University of Sergipe

Professora da rede pública do estado de Sergipe. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (PPGED-UFS). Membra do Grupo de pesquisa “Corpo e política”.

Contribuição de autoria: Estruturação do texto e fundamentação teórica.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 7. ed. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2023.

CASTRO, Ruy. O vermelho e o negro: Pequena grande história do Flamengo. São Paulo: Editora Débora Books na Art, 2001

CAVALCANTI, Maria Laura. Entendendo o folclore. In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008. p. 21-21.

FREDIANI, Magda; BARBOSA, Rogério Andrade. Histórias da tradição oral: os contos etiológicos. In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008. p. 133-140.

GABRIEL, Eleonora. Linguagens artísticas da cultura popular. In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008. p. 75-82.

INGOLD, Tim; KURTTILA, Terhi. Percebendo o ambiente na Lapônia finlandesa. Campos-Revista de Antropologia, v. 19, n. 1, p. 169-182, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/campos/article/view/55908/37373 Acesso em: 09 jan. 2025.

SILVA, Marisa. O que vamos aprender hoje? In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008a. p. 39-45.

SILVA, Josiane do Nascimento da. Literatura indígena: aspectos culturais nos poemas de Márcia Kambeba. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e13804, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.1380. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13804 Acesso em: 30 jan. 2025.

SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação. In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008b. p. 7-11.

SILVA, René Marc da Costa. Conto e reconto, literatura e (re) criação. In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008c. p. 127-131.

UNESCO. Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial. Brasília, DF: Ministério das Relações Exteriores, 2006.

VIANNA, Letícia. Patrimônio imaterial: novas leis para preservar... O que? In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/ SEED/ MEC, 2008. p. 119-123.

ZOBOLI, Fabio; CORREIA, Elder Silva. Lico, o boto cor-de-rosa rubro-negro. Ludopédio, São Paulo, v. 168, n. 2, 2023. Disponível em: https://ludopedio.org.br/arquibancada/lico-o-boto-cor-de-rosa-rubro-negro/ Acesso em: 20 jan. 2025.

ZOBOLI, Fabio; CORREIA, Elder Silva. Quando a morte chega cedo demais: o rubro-negro Geraldo e o indígena Coaraci. Ludopédio, São Paulo, v. 152, n. 10, 2022a. Disponível em: https://ludopedio.org.br/arquibancada/quando-a-morte-chega-cedo-demais-o-rubro-negro-geraldo-e-o-indigena-coaraci/ Acesso em: 20 jan. 2025.

ZOBOLI, Fabio; CORREIA, Elder Silva. Carpegiani, o saci da gávea. Ludopédio, São Paulo, v. 159, n. 30, 2022b. Disponível em: https://ludopedio.org.br/arquibancada/carpegiani-o-saci-da-gavea/ Acesso em: 20 jan. 2025.

Published

2025-04-01