Constitution of Feminine Identities in Publicity Discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v5i1.1050

Keywords:

Discourse, Scenography, Feminine identity, Stereotypes

Abstract

This text aims at problematizing the relationship, many times considered a direct one, between the enunciates and the images that are issued in advertisements of magazines addressed to women and the process of identification of the female reader with certain feminine stereotypes. Based on the concept of scenography proposed by Dominique Maingueneau I wil try to point out to what extent the construction of different scenographies in publicity discourse is related to the constitution of a plural feminine identity. The purpose here is to sketch out some reflections on the specificity of the treatment of the problem of the constitution of identities in a discourse theory.
KEYWORDS: Discourse. Scenography. Feminine identity. Stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Mussalim, Federal University of Uberlândia (UFU/Brazil)

Fernanda Mussalim é doutora em Lingüística, área de concentração Análise de Discurso, pela Universidade Estadual de Campinas-Unicamp e professora dos cursos de graduação e do Programa de Lingüística na Universidade Federal de Uberlândia-UFU nos cursos de graduação pós-graduação, onde atua também como orientadora no curso de mestrado. É autora de vários artigos publicados em periódicos nacionais da área de Lingüística. É Co-organizadora de vários livros, entre eles Introdução à Lingüística – domínios e fronteiras (v. 1, 2 e 3). É pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Análise do Discurso (CNPq-UFU), do grupo de pesquisa Questões de Teoria e de análise em Análise do Discurso (CNPq-Unicamp) e do Grupo de Pesquisa em Análise de Discurso (CNPq-Uesb). Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Análise do Discurso. Temas de pesquisa: identidade lingüística nacional; constituição de posicionamentos discursivos no campo da arte (abrangendo literatura, música e pintura); processos de constituição de identidades femininas no discurso publicitário; gêneros de discurso.

References

MAINGUENEAU, D. O contexto da obra literária. Campinas: Martins Fontes, 1995.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em Análise do discurso. Campinas: Martins Fontes, 1997.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
CHARAUDEAU, P; MAINGUENEAU, D. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2004.

Published

2007-06-30

How to Cite

MUSSALIM, F. Constitution of Feminine Identities in Publicity Discourse. Language Studies, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 109-124, 2007. DOI: 10.22481/el.v5i1.1050. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1050. Acesso em: 25 aug. 2024.