Signed article of opinion: recurrence of lexico-grammatical elements and distribution between fact and opinion
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v9i2.1158Keywords:
Systemic-Functional Linguistics, Evaluation Theory, Ideational Metafunction, Interpersonal Metafunction, System of Transitivity and of MoodAbstract
In this article, I present an analysis of the recurrent lexico-grammatical features in three signed articles of opinion, availabled in online newspapers. The objective is to verify the distinct ways for which the authors relate facts or emit opinions about the familiar and domestic violence practised against women. Theoretical presuppositions and research methods are supported by the Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY and MATTHIESSEN, 2004; THOMPSON, 2004) and by the Evaluation Theory (MARTIN; WHITE, 2005). The results corroborate with studies already carried out in the area and contribute for the description and understanding of the discursive genre.
KEYWORDS: Systemic-Functional Linguistics. Evaluation Theory. Ideational Metafunction. Interpersonal Metafunction. System of Transitivity and of Mood.
Downloads
References
_____. Lei Maria da Penha. Lei no 11.340 de 7 de agosto de 2006. Coíbe a violência doméstica e familiar contra a mulher. Presidência da República. Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres (SEPM). Brasília, 2008. Disponível em: <http://www.spmulheres.gov.br>. Acesso em: 15 de maio de 2009.
_____. Código Penal. Decreto-lei n. 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Presidência da República. Disponível em: <http://planalto.gov.br/CCIVIL/Decreto-Lei/Del2848.htm>. Acesso em 12 de maio de 2009.
_____. Constituição da República Federativa do Brasil. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. 1988.
BONINI, A. Os Gêneros do jornal: questões de pesquisa e ensino. In: KARWOSKY, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros Textuais: reflexões e ensino. Palmas: Kaygangue, 2005. p. 61-77.
CABRAL, S. R. S. A Mídia e o presidente: um julgamento de valor com base na teoria da valoração. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria , Santa Maria, 2007.
CABRAL, S. R. S.; BARROS, N. C. A de. Polidez e função interpessoal: uma análise de gênero. In: CRISTÓVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (Org.). Gêneros textuais: teoria e prática. Palmas: Kaygangue, 2005. p.11-20.
_____. Linguagem e avaliação: uma análise de texto opinativo. 33rd Internacional Systemic Functional Congress, p. 722-734, 2006.
DE CONTO, J. M. O Sistema de Gêneros da seleção de candidatos a emprego no contexto empresarial. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
FAIRCLOUGH, N.; MAGALHÃES, I. (coordenadora da tradução, revisão técnica e prefácio). Discurso e Mudança Social. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2001.
FRAZÃO, J. P. Quem bate em mulher, o que é? MS Notícias – Pantanal News. 27 de Nov. de 2008. Disponível em: <http://www.msnoticias. com.br/pantanalnews>. Acesso em: 15 de nov. de 2009.
FUSCO, T. Crime Infame: sobrevivi... posso contar. O Globo. 25 de Nov. de 2005. Disponível em: http://www.oglobo.globo/pais/noblat. Acesso em 24 de Maio de 2009.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context and text: aspects of language in a social perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 2004.
LAGE, N. Teoria e Técnica do Texto Jornalístico. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
LEITÃO, Miriam. Derrotas de março. O Globo. 29 de Mar. de 2009. Disponível em: <http://www.oglobo.globo>. Acesso em 15 de Nov. de 2009.
MARTIN, J. R. e WHITE, P. The language of evaluation: appraisal in English. New York: Palgrave, 2005.
MARTIN, J. R.; ROSE, D. Working with Discourse: meaning beyond the clause. London – New York: Continuum, 2003.
THOMPSON, G. Introducing Functional Grammar. London: Arnold, 2004.
WHITE, P. Valoração – a linguagem da avaliação e da perspectiva. Revista Linguagem em (Dis)curso. LemD, Tubarão, v. 4, n. esp, p. 178- 205, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.